لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز استخراج تیل از حوزه آمو دریا در افغانستان


افغانستان با شرکت CNPC چین در ماه دسمبر گذشته قرار داد بیست و پنج ساله یی را امضا کرده است که در آن برمه کاری و ایجاد پالایشگاه نفت در ولایت های فاریاب و سرپل شامل می باشد. این نخستین اقدام برای استخراج کتلوی نفت افغانستان می باشد.

وحیدالله شهرانی، وزیر معادن افغانستان به خبرگزاری رویترز گفت که این شرکت روزانه نزدیک به دو هزار بیرل تیل تولید می کند که این روند افغانستان را برای رسیدن به خودکفایی و استقلال اقتصادی که به آن نیاز دارد کمک می کند. او افزود که در حوزه آمو دریا در حدود هشتاد و هفت ملیون بیرل تیل وجود دارد.

بر اساس قرار داد، شرکت یاد شده 15 درصد حق استفاده از منابع نفتی را به اضافۀ 20 در مالیه به حکومت افغانستان تحویل داده و نیز حدود ٥٠ تا ٧٠ در صد در آمد خالص این پروژه را به حکومت افغانستان می پردازد.در دو دهۀ آینده ملیارد ها دالر صرف این پروژه خواهد شد.

این شرکت سر از اول جنوری سال آینده سالانه یک و نیم ملیون بیرل تیل تولید خواهد کرد. بهره برداری از حوزه نفتی آمو دریا، شرکت دیگر چینایی را که کار استخراج معدن مس عینک لوگر را توقف داده است تشویق خواهد کرد تا کار استخراج را از سر گیرد.

حوزه دریای آمو یکی از مناطق نفت خیز کشور است که همراه با سایرحوزه ها احتیاجات داخلی افغانستان را پوره کرده می تواند.

زمرک وردگ، یکی از انجنیران سابقه ریاست جیولوجی افغانستان گفت: "ساحه گاز دار و نفت دار که غنی ازنفت و گاز است درشمال افغانستان اند و ساحه آمو دریا یاد می شود. این درپلتفورم درشمال افغانستان موقعیت دارد. تمرکز بیشتر نفت و گاز افغانستان در منطقه جوزجان یا شبرغان می باشد. این که استخراج این مواد برای افغانستان چقدر اهمیت دارد طبعا همه ما وشما می دانیم که مواد نفتی و گاز از خارج تامین می شود، وبا استخراج این نفت احتیاج افغانستان به ان مرفوع می گردد. و اقتصاد افغانستان نیز بهبود می یابد."

خروج قوای خارجی از افغانستان تا پایان سال ٢٠١۴ که با کاهش مساعدت های بین المللی توأم است، افغانستان را وا خواهد داشت تا راه های حصول پول را از منابع ملی جستجو کند.

افغانستان همه ساله در حدود سه و نیم ملیارد دالر را صرف خریداری تیل از کشور های روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و امارات متحده عربی می کند.

شهرانی می گوید که نفت خام استخراج شده از حوزۀ آمو دریا به ترکمنستان فرستاده شده و پس از تصفیه به افغانستان یا سایر مشتریان به فروش خواهد رسید. او علاوه کرد که شرکت چینایی باید در جریان دو تا سال آینده فابریکه تصفیه را در داخل افغانستان فعال سازد.

وزیر معادن و صنایع افغانستان گفت که در این پروژه از جمله پنج صد هزار باشندۀ ولایت سرپل، برای بیش از دو هزار نفر آن زمینه اشتغال فراهم می شود.

مقام ها در کابل می گویند که کار این پروژه در ماه جنوری گذشته برای مدت کوتاه زمانی متوقف شد که گروهی از طرفداران عبدالرشید دوستم، این شرکت را تهدید کردند که بخشی از درآمد خود را به آنان بسپارد.

شرکت های چینایی و هندی پیشگام استخراج معادن و منرال های افغانستان اند که ارزش مجموعی آن سه تریلیارد دالر برآورد شده است.

افغانستان برای داوطلبی حوزه افغان-تاجک که درآن چیزی کم دو ملیارد بیرل تیل برآورد شده است، تا پایان ماه اکتوبر آمادگی می گیرد که از نظر حجم در نوع خود در سطح کشور بی نظیر است.

پیش از این شرکت امریکایی ایکسان موبل نیز برای اشتراک در داوطلبی حوزه افغان تاجک دلچسپی نشان داده است، اما شهرانی ماه گذشته گفت که این شرکت تاحال برای داوطلبی اقدام نکرده است.
XS
SM
MD
LG