لینک های دسترسی

Breaking News

واقعۀ تازۀ مثبت پولیو در پکتیکا ثبت شد


شمار واقعات مثبت پولیو در برمل پکتیکا از آغاز ۲۰۱۶ تا کنون به هفت واقعه رسیده است
شمار واقعات مثبت پولیو در برمل پکتیکا از آغاز ۲۰۱۶ تا کنون به هفت واقعه رسیده است

یک طفل دو ساله در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا به دلیل نگرفتن دوزهای واکسین فلج شده است.

گلاخان ایوب، معاون معافیت کتلوی وزارت صحت در مصاحبه با صدای امریکا گفت، این طفل یک پسر دو ساله می‌باشد و فقط یک دوز واکسین پولیو را در کمپاین‌ها اخذ نموده است.

آقای ایوب، افزود که نمونه (Sample) این طفل به تاریخ دوم دسامبر سال ۲۰۱۶ به اسلام آباد غرض تشخیص فرستاده شد و نتیجۀ آن که در ۱۶ دسمبر دوباره به معافیت کتلوی رسید، نشان می‌دهد که این طفل به پولیو مصاب شده است.

معاون معافیت کتلوی در مورد تأخیر اعلام این واقعۀ مثبت گفت، قضایای مثبت پولیو با سپری کردن یک سلسله مراحل اداری و تکمیل‌شدن اسناد، اعلام می‌شود و این پروسه یک اندازه زمان‌گیر است.

با ثبت این واقعه تازه، تعداد واقعات مثبت در ولسوالی برمل در سال ۲۰۱۶ میلادی به هفت واقعه رسید.

این در حالی است که در نتیجۀ گفتگو با بزرگان قومی و مخالفین، کارمندان رضاکار پولیو در کمپاین قبلی موفق شدند تا کمپاین را در بخش‌های از این ولسوالی که مدت‌ها از پوشش واکسین باز مانده بود، راه اندازی کنند.

اما هنوز هم در بعضی از مناطق این ولسوالی، یک تعداد خانواده‌ها که از آن سوی خط دیورند آمده اند، با واکسین‌کردن اطفال شان مخالفت نشان می‌دهند.

آقای ایوب، معاون معافیت کتلوی، این خانواده ها را که در ولسوالی برمل سکونت گزیده اند، عامل انتشار ویروس پولیو در این ولسوالی عنوان کرد.

او گفت که این خانواده‌ها مانع واکسین اطفال زیر سن پنج سال شان می‌شوند که این مساله باعث نگرانی وزارت صحت شده است.

آقای ایوب از مردم این ولسوالی خواست که اطفال شان را واکسین کنند.

او گفت "اگر اطفال تان زمانی که کمپاینرهای ما به عقب دروازه‌ها می‌آیند از واکسین باز می‌مانند، آنها را به نزدیکترین کلینک ببرید تا واکسین شوند و از فلج نجات یابند".

مسوولین معافیت کتلوی وزارت صحت عامه می‌گویند که در سال‌های گذشته، مخالفت با واکسین پولیو بیشتر بود اما اکنون بنابر آگاهی عامه، گفتگو با بزرگان قوم و آگاهی‌دهی از طریق علما در مساجد مخالفت‌ها کمتر شده است.

از آغاز سال گذشته میلادی، ۱۳ واقعه مثبت پولیو در افغانستان ثبت گردیده است.

XS
SM
MD
LG