لینک های دسترسی

Breaking News

ولسی جرگه قانون دسترسی به معلومات را تصویب کرد


طرح قانون حق دسترسی به اطلاعات که در نوع خود اولین قانون در تاریخ افغانستان است، در اثر تلاش سه ساله نهاد های جامعه مدنی و فعالین رسانه ها، دو ماه قبل از جانب حکومت به ولسی جرگه معرفی شد.

این طرحه امروز در جلسه عمومی ولسی جرگه که نصاب مجلس ١٥٦ تن بود، به اکثریت آرا تصویب شد.

عبدالروف ابراهیمی، رییس ولسی جرگه در زمینه گفت " طرح قانون دسترسی به اطلاعات به داخل ٦ فصل و ٣٢ ماده بحیث کل به رای گیری گذاشته میشود، ... به استثنای ٣ کارت سرخ به اکثریت تصویب شد ."

اکثریت وکلای که به این طرح قانون رای مثبت داده اند باور محکم دارند که در جهت کاهش فساد , این قانون کمک میکند و کار رسانه ها را سهل تر میسازد تا گزارشها و اطلاعات موثق به مردم عرضه نمایند.

خانم ناهید فرید، عضو کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه " این قانون، قانونی است که افغانستان در مجامع بین المللی قول داده بود تا این قانون را به تصویب برساند، و عضو جامعه بین المللی شود با ستندردهای جهانی حکومت داری بکند و حق دسترسی مردم به اطلاعات را تضمین نماید ."

حفیظ منصور، عضو کمیسیون تفتیش مرکزی، این قانون را مفید و ضروری دانست " یک قانون بسیار اساسی است برای تحقق آزادی بیان و آگاه شدن مردم افغانستان. هرچند این حق در قانون اساسی تسجیل یافته است ولی به دلیل نبود قانون خاص نهادهای دولتی و خصوصی از دادن اطلاعات سر باز میزدند و وزرا خود را مکلف نمیدانستند که به متقاضی معلومات و پاسخ بدهند ..."

دقایق چند از تصویب این طرح قانون سپری نشده بود که نهاد های رسانه یی و جامعه مدنی با نشر بیانیه های و گفتگو با رسانه ها از تصویب قانون استقبال کردند.

صدیق الله توحیدی، مسول دیده بان رسانه ها گفت " این قانون درصورت تطبیق و عملی شدن به خبرنگاران و رسانه ها کمک خواهد کرد که به اسناد و مدارک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دسترسی پیدا بکنند تا در روشنی مدارک و اسناد گزارشهای موثق و مستند تهیه بکنند و به نشر برسانند ..."

شاه حسین مرتضوی، مدیرمسول هفته نامه هشت صبح، در مورد تحقق این خواست سه ساله نهادهای رسانه یی ابراز خرسندی نموده گفت " حکومت توجه چندان نداشت ولی به همکاری پارلمان قانون به تصویب رسید و این کمک میکند در عرصه گزارشهای تحقیقاتی که خبرنگاران دست باز داشته باشند."

نی، موسسه حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان و کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان که نهادهای غیرحکومتی و در عرصه مطبوعات فعالیت دارند به نشر بیانیه های مطبوعاتی از تصویب این قانون ابراز خرسندی نموده ابراز داشته اند که قانون دسترسی به اطلاعات، زمینه چرخش اطلاعات آزاد را در جامعه فراهم خواهد کرد و از قوانین مهم برای شهروندان و بخصوص برای خبرنگاران و رسانه های کشور تصویف کرده اند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG