لینک های دسترسی

Breaking News

با برندگان جوایز اسکار امسال آشنا شوید


جشنوارۀ اسکار امسال به دلیل عدم تنوع نژادی در آن، مورد انتقاد قرار گرفته است.
جشنوارۀ اسکار امسال به دلیل عدم تنوع نژادی در آن، مورد انتقاد قرار گرفته است.

هالیوود دیشب میزبان هشتاد و هفتمین جشنوارۀ اعطای جوایز سینمایی اسکار بود. شماری از فلم هایی که در این جشنواره برجسته ساخته شدند، راجع به مسایل اجتماعی و مجادله با امراض عصبی بودند.

جایزۀ بهترین فلم سال به فلم Birdman یا مرد پرنده یی تعلق گرفت. این فلم، داستان یک ابرستارۀ سابق سینمایی را به تصویر کشیده که میخواهد کارش را دوباره از تیاتر آغاز کند.

فلم Birdman یا مرد پرنده یی همچنان جوایز اسکار را در بخش های فلمنامۀ اصلی و سینماتوگرافی یا فلم پردازی نصیب شد. فلم پردازی متمایز این فلم چنان است که گویی همۀ فلم در یک شات یا نمای متداوم، تصویربرداری شده است.

الیهاندرو گونزالز ایناریتو کارگردان مکسیکویی تبار این فلم گفت: "هنر راستین و بیان راستین فردی، مثل تمام آثار این فلمسازان فوق العاده، را نمیتوان باهم مقایسه کرد یا آنان را درجه بندی نمود یا شکست داد؛ زیرا آنان وجود دارند و کار ما فقط مثل همیش، بر مبنای زمان قضاوت میشود."

یکی از لحظات پرمعنی جشنوارۀ اسکار، وقتی بود که جان لیجند و کامن آهنگ "گلوری" از فلم مبارزه برای حقوق مدنی در سالهای ١٩٦٠ به نام Selma را به نمایش در آوردند.

تأثیر این آهنگ به اندازه ای بود که تماشاچیان برای آن به پا خاستند و برخی ها برایش اشک ریختند.

جایزۀ اسکار برای بهترین بازیگر مرد سال، به ایدی ریدماین به خاطر نقش آفرینی احساس برانگیزش در فلم Theory of Everything یا نظریۀ همه چیز، داده شد. نقش او در این فلم، ستیفن هاکینگ ساینسدان حقیقی ایست که به مرض مخرب عصبی ALS مبتلا است.

جایزۀ بهترین بازیگر زن به جولیان مور، به خاطر هنرنمایی اش در فلم Still Alice، داده شد. او نیز نقش یک پروفیسر مبتلا به مرض عصبی الزایمر را بازی کرده است.

فلم Boyhood یا بچگی، یکی از گزینه ها برای بهترین فلم سال بود، اما این جایزه را نصیب نگردید. با آنهم، جایزۀ بهترین بازیگر نقش مکمـِل زن را پاتریشیا آرکِت در همین فلم بدست آورد.

پاتریشیا در سخنانش، از حقوق زنان یاد کرد و افزود: "برای ما زمان آن فرارسیده که در ایالات متحدۀ امریکا دیگر برای همیش، دستمز همسان با مردان و حقوق مُساوی برای زنان داشته باشیم."

از سوی دیگر جایزۀ بهترین بازیگر نقش مکمـِل مرد، به جی کی سیمونز برای هنرنمایی اش به حیث یک معلم موسیقی در فلم Whiplash یا شلاق داده شد.

همچنان جایزۀ اسکار در بخش بهترین فلم زبان غیرانگلیسی، به فلم پولندی زبان Ida به کارگردانی پاول پالیکاوسکی تعلق گرفت.

اما با وجود جلال و شکوهی که در آن دیده می شد، جشنوارۀ امسال اسکار به دلیل عدم تنوع نژادی در آن، مورد انتقاد قرار گرفته است.

برگردان: احمد فؤاد لامع

XS
SM
MD
LG