لینک های دسترسی

Breaking News

کارگران پاکستانی در افغانستان


به اساس ارقام ارایه شده حدود چهار میلیون افغان فاقد شغل دایمی اند
به اساس ارقام ارایه شده حدود چهار میلیون افغان فاقد شغل دایمی اند

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان به یکصد هزار کارگر خارجی جواز کار صادر کرده است که بیش از نیمی از این کارگران خارجی، پاکستانی اند.

معین وزارت کار و امور اجتماعی می گوید برخی از باشندگان مناطق قبایلی پاکستان نیز با استناد به کارت قبایلی شان در افغانستان کار می کنند که ازقام دقیقی از این افراد وجود ندارد

انجمن صنایع افغانستان می گوید به علت کمبود کارگران فنی در میان افغان ها، شرکت ها در پارک صنعتی پلچرخی ماهانه بیش از سی میلیون افغانی به کارگران خارجی دستمزد می پردازند. انجمن صنایع افغانستان می گوید کارگران فنی ماهانه از چهارصد تا سه هزار دالر دستمزد می گیرند.

این در حالیست که بخش اعظم افغانهای واجد شرایط کار با بحران نبود شغل روبرو اند.

اما عبدالجبار صافی معاون انجمن صنایع فغانستان میگوید" در کمتر از هشت سال اخیر شمار کارگران خارجی در پارک صنعتی پلچرخی از پنج هزار به چهارصد کارگر کاهش یافته است. آنهایی هم که اکنون در این پارک صنعتی کار می کنند،‌ ناگزیرند آنچه را که می دانند به افغانها آموزش بدهند.

کارگران پاکستانی در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00

​رضوان شهزاده یک کارگر پاکستانی میگوید"ما از پاکستان به افغانستان آمده ایم تا در اینجا کارگران را آموزش بدهیم‪ .قبلأ پنجابی ها در این جا بسیار زیاد بودند، اکنون شمار ما کم شده است. به هر اندازه یی که افغانها کار را یاد بگیرند، جای یک پنجابی را پر می کنند و ما مجبور هستیم که به پاکستان برگردیم".

کارگران افغان می گویند که ظرفیت آنها به اندازه یی بلند رفته است که به حضور پاکستانی ها نیاز ندارند. محمد رسول یک کارگر افغان میگوید"حال نیازی به آنها نیست چون خود افغانها آموخته اند و سایر افغانها را تربیه مینماید".

ارقام نشان می دهند که از ده میلیون افغان واجد شرایط کار چهار میلیون آنها شغل دایمی ندارند و نزدیک به هشت صد هزار نفر نیز بیکار دایمی اند. با این حال، حکومت افغانستان برای یکصد هزار کارگر خارجی جواز کار داده است که بیش از پنجاه درصد این جوازها به پاکستانی ها صادر شده است".

لعل الدین اریوبی معین وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان میگوید" ما یک مشکل داریم که اکثریت آنها خود را قبایلی معرفی میکنند و کارت قبایلی دارند. به همین أساس یک معضلۀ سیاسی هم داریم. ما خواهان هستیم تا آنها کارت رسمی کار داشته باشند".

قبل برین حکومت افغانستان، صدها کارگر بدون جواز پاکستانی را زیر شعار «ملی سازی نیروی کار» از افغانستان و بطور عمده از ولایت کندهار اخراج کرده است.

هر چند هنوزهم هزاران کارگر بدون جواز در افغانستان کار می کنند، بعضی از مفسرین اقتصادی میگویند گارگران پاکستانی، فرصت های شغلی را که باید بدست افغان ها می بود به گونۀ غیر قانونی تصاحب کرده اند.

XS
SM
MD
LG