لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی با امیدواری و نگرانی راهسپار پاکستان خواهد شد


باوجود شک و تردید ها از همکاری مخلصانۀ پاکستان در روند گفت و شنود های صلح کابل با طالبان، مقامهای افغان در مورد نتایج سفر چند روز بعد رهبر افغانستان به آن کشور اظهار خوشبینی کرده اند.

این نخستین سفر رئیس جمهور حامد کرزی به پاکستان پس از آغاز کار نواز شریف به حیث صدراعظم آن کشور و دعوت مکرر رهبر جدید پاکستان می باشد.

رئیس جمهور کرزی به تاریخ ۲۶ آگست به پاکستان می رود.

رهبران افغانستان به طور همسایۀ خود را به حمایت از طالبان متهم کرده و گفته اند که اداره استخبارات پاکستان حملات طالبان را بر ضد قوای ائتلاف و افغانستان تنظیم می کند.

رئیس جمهور کرزی از مقامات پاکستانی می خواهد نفوذی را که اسلام آباد بالای طالبان دارد بکار گرفته و آنهارا در میز مذاکره با اعضای شورای عالی صلح افغانستان بکشاند تا زمینه برای مصالحه سیاسی فراهم شود.

نگرانی های افغانستان

محمد عمرداودزی، سفیر افغانستان در اسلام آباد در مورد همکاری پاکستان به روند صلح می گوید "درین بخش ما هنوز مشکل داریم. افغانستان اتهام وارد می کند و حتی شکایت دارد و هم اسنادی در دست دارد که طالبان افراطی درجرایم علیه مردم افغانستان دست دارند و پناه گاهای آنها ورهبران شان در پاکستان متمرکز اند."

عزیزاحمد چودهری، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می گوید که سفر حامد کرزی به اسلام آباد نمایانگر این مطلب است که رهبران هردو کشور مخلصانه خواستار بهبودی روابط بین افغانستان و پاکسان می باشند.

آقای چودهری می افزاید "تاکید بیشتر بالای صلح و مصالحه ملی در افغانستان خواهد بود که درین راستا پاکستان همین اکنون آمادگی خویش را برای پیشبرد صلح درافغانستان ابراز داشته است."

آقای داودزی با آنهم می گوید آنها بیانیه های مثبتی را طی سال گذشته از پاکستانی ها می شنوند، اما این سخنان در فقط بیانیه مانده و عملی نشده است.

سفیر افغانستان اظهار امیدواری می کند تا در پالیسی حکومت نواز شریف در قبال کشورش تغییراتی را طوریکه رئیس جمهور افغانستان متوقع است، شاهد باشد و مذاکرات آینده نتایج مثبتی را نیز در پی داشته باشد.


گزارشگر: ایاز گل
برگردان: عبدالواجد عادل
XS
SM
MD
LG