لینک های دسترسی

Breaking News

محصلین افغان به پوهنتون لاهور می روند


سفیر افغانستان در مراسم امضای تفاهمنامه با پوهنتون لاهور
سفیر افغانستان در مراسم امضای تفاهمنامه با پوهنتون لاهور

افغانستان در یک اقدام بی سابقه یک توافقنامۀ را با پاکستان امضا کرد که به اساس آن محصلین افغان می توانند از بودجه دولتی در یکی از پوهنتون های مشهور پاکستان به تحصیلات عالی آغاز کنند.

این توافقنامه طی یک محفل کوچک امضا شد. فقط حدود بیست نفر در آن حضور داشت، اما اهمیت آن در روابط افغانستان و پاکستان بسیار بزرگ تلقی می گردد.

جانان موسی زی، سفیر افغانستان در پاکستان تفاهم نامۀ را با مقامات پوهنتون علوم مدیریت لاهور - یکی از پوهنتون های برجسته پاکستان - امضا کرد.

انتخاب یک پوهنتون پاکستانی برای میزبانی محصلین افغان به خاطر ادامه تحصیلات عالی نمایانگر پیشرفت در روابط بین کابل و اسلام آباد می باشد - به ویژه پس از سال ها روابط پر از فراز و نشیب در جریان ریاست جمهوری حامد کرزی.

افزایش همکاری روی مسایل امنیتی، اخیراً سبب تقویت روابط افغانستان و پاکستان شده است. جانان موسی زی، سفیر افغانستان در پاکستان می گوید که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان می خواهد روابط بین دو کشور در سایر بخش ها نیز گسترش یابد.

آقای موسی زی می گوید"ما می خواهیم از برنامه بورسیه های تحصیلی به عنوان پل دیگری بین افغانستان و پاکستان استفاده کنیم - پلی بین پوهنتون های دو کشور - بین محصلین دو کشور - بین استادان دو کشور. چون در نهایت همین به معنی روابط نزدیک، معنی دار و عمیق به سطح مردمی بین دو کشور و دو ملت می باشد."

همکاری در بخش تحصیلات عالی بین دو کشور، با یک میلیون دالر کمک از سوی افغانستان و وعدۀ دو میلیون دالر دیگر از سوی پاکستان آغاز شد.

قرار است نخستین محصلین افغان که شمار شان بین ۵ تا ۱۰ نفر خواهد بود، تا چند ماه دیگر برای آغاز دروس وارد پوهنتون علوم مدیریت لاهور شوند.

سفیر افغانستان در اسلام آباد افزود که انتظار می رود تا محصلین دختر و پسر به تعداد مساویانه به آن پوهنتون فرستاده شود.

تاثیر روابط سیاسی

گرمی روابط بین کابل و اسلام آباد به این میزان تازه و تا کنون آزمایش ناشده تلقی می گردد.

افغانستان از پاکستان می خواهد تا طالبان افغان را به مذاکره با مقامات افغان ترغیب کند. اگر این کار نشود، حمایت سیاسی رئیس جمهور غنی به منظور نزدیک شدن با پاکستان با خطر روبرو خواهد شد.

سهیل نقوی، معاون پوهنتون علوم مدیریت لاهور اما می گوید که حتی در صورت بروز مشکلات سیاسی بین کابل و اسلام آباد، آینده این برنامه تحصیلی مصئون خواهد بود.

آقای نقوی گفت"انتظار دارم تا دو کشور در رویارویی با مشکلات قویتر، انعطاف پذیرتر و با درک بیشتر عمل کنند. به نظرم این برنامه از این هم قویتر خواهد شد."

هر دو کشور انتظار دارد تا وجوه مالی زیادتر به این برنامه اختصاص داده شود تا زمینه تحصیلات عالی برای محصلین بیشتر افغان مساعد گردد.

گزارش: عایشه تنظیم صدای امریکا

ترجمه: میرویس رحمانی - واشنتگن

XS
SM
MD
LG