لینک های دسترسی

Breaking News

پایان عملیات با کشته شدن ۲۵۰ داعشی در ننگرهار


عملیات یک ماهۀ اردوی افغانستان در ولسوالی های کوت و ده بالای ولایت ننگرهار پایان یافت.

مقامات افغان میگویند که در عملیات اردوی آن کشور به حمایت هوایی نیروهای امریکایی، در مناطق شرقی همسرحد با پاکستان، حد اقل ۲۵۰ شورشی حامی گروه دولت اسلامی یا داعش کشته شدند.

مقامات اردوی افغانستان به صدای امریکا گفته اند که عملیات در ولسوالی های کوت و ده بالای ولایت ننگرهار انجام شده و افراد طرفدار داعش هم در همین دو ولسوالی نابود شده اند.

به گفتۀ مقامات افغان، چندین ولسوالی ولایت ننگرهار اکنون از چنگ داعش آزاد شده است.

قول اردوی ۲۰۱ سیلاب با نشر خبرنامۀ گفته است که در جریان عملیات ضد دهشت افگنی تحت عنوان شاهین ۲۰، حد اقل ۲۶ گروگان از قید داعش آزاد شده و حدود ۱۵ نفر از داعشیان نیز توقیف شده اند.

نظامیان امریکایی گفته اند که حامیان داعش در بخش های جنوبی ولایت ننگرهار فعال ننگرهار فعال بوده و در برابر عملیات نیروهای افغان شکست های سنگینی را نیز متقبل شده اند.

گروه دولت اسلامی یا داعش، دو سال پیش عملیات خود را در مناطق سرحدی افغانستان راه اندازی کرده و با جلب و جذب حد اقل ۳ هزار شورشی، در یازده ولسوالی ننگرهار فعالیت را آغاز کردند.

عملیات مشترک نیروهای افغان و خارجی در جریان دو سال گذشته باعث کشته شدن شمار زیاد از طرفداران داعش در افغانستان شده است.

جنرال چارلز کلیفلند، سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان به صدای امریکا گفت که: "باور بر این است که اکنون کمتر از ۷۰۰ شورشی حامی داعش، در سه ولسوالی در بخش های جنوبی ولایت ننگرهار فعال باقی مانده است".

نیروهای امریکایی به این باور اند که شورشیان داعش بیشتر در ننگرهار فعال اند، اما مقامات افغان از گسترش فعالیت های این گروه در دیگر ولایات به شمول ولایت زابل خبر داده اند.

مقامات و امریکایی، بار ها تأکید کرده اند که حامیان داعش بیشتر از پاکستان داخل خاک افغانستان شده اند.

ادامۀ بازی اتهام بندی

کابل مدعی است که دهشت افگنان و مخالفان حکومت افغانستان به شمول طالبان در داخل پاکستان لانه های امن داشته و در آنجا حمایت مالی و تسلیهاتی میشوند.

اما حکومت پاکستان ادعا میکند که پنج سرباز آن کشور، شب گذشته در نتیجۀ حملات دهشت افگنان در مهمند ایجنسی، کشته شده اند.

وزارت خارجۀ پاکستان به خاطر این رویداد، اعتراض شدید نشان داده و معاون سفیر افغانستان در اسلام آباد را احضار کرده، زیرا به ادعای اسلام آباد، مهاجمان، دهشت افگنانی بودند که از خاک افغانستان حمله را انجام داده اند.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ پاکستان همچنان آمده است که دهشت افگنان، یک سرباز پاکستانی دیگر را در خیبر ایجنسی کشته اند. یک گروه طالبان پاکستانی موسوم به جماعت الاحرار، مسئولیت این حملات را ادعا کرده است.

پاکستان از افغانستان خواسته است که این واقعات را بررسی کرده و علیه دهشت افگنان، گام های محکم بردارد.

XS
SM
MD
LG