لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان به توافقنامه تجاری با افغانستان عمل نمیکند


اموال تجارتی در سرحد مشترک پاکستان و افغانستان
اموال تجارتی در سرحد مشترک پاکستان و افغانستان
زلمی رسول , وزیرخارجه افغانستان میگوید که پاکستان از برگزاری جلسۀ تفاهم های تجاری یا "اپتیکا" ممانعت کرده و به توافقنامه تجاری میان این دو کشور عمل نمیکند.

آقای رسول, که روز سه شنبه به منظور ارایه معلومات دررابطه به مشکلات ترانزیتی تجار افغان و عدم تطبیق توافقنامۀ تجاری در مشرانوجرگه شورای ملی حضور یافته بود، گفت:
" مشکلات زیاد در این موافقتنامه وجود دارد، تمام تلاش های را که انجام دادیم پاکستان تا هنوز حاضر نشد تا جلسه سوم اپتیکا دایر شود تا بتوانیم مشکلات را با آنها در میان بگذاریم، علاوه بر این تمام ملاقات های دو جانبه و سه جانبه که داشتیم مشکلات اپتا و عدم تطبیق آنرا در میان گذاشتیم و آنها وعده سپردند که ما این مشکلات را حل می نمایم که متاسفانه تا کنون این کار را نکرده اند."

پیشینۀ توافقنامۀ تجاری با پاکستان
توافقنامۀ تجاری و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان موسوم به اپتیکا , درست دو سال قبل بخاطر توسعه روابط تجاری بین دو کشور با حضورداشت خانم هیلری کلنتن وزیر امور خارجه ایالت متحده در اسلام آباد به امضاء رسیده است.

واکنش مقامات
انورالحق احدی , وزیر تجارت و صنایع افغانستان میگوید که عملی نشدن توافقنامه و بهانه جوی برای دایرنشدن جلسه اپتیکا از سوی پاکستان جنبه سیاسی دارد:
"ما میخواهیم با پاکستان روابط نورمال تجارتی داشته باشیم , زیرا روابط غیرنورمال تجارتی به فایده ما نیست . به این اساس مشکل ما , با پاکستان تنها تجارتی نیست, مشکل بعد سیاسی دارد . مجلس آپتیکا , چرا دایر نشد ؟ متاسفانه بیشتر جنبه سیاسی دارد ."

از جانب دیگر، خان جان الکوزی, عضو هیات رهبری اتاق های تجارت افغانستان میگوید که مشکلات تجار افغان در پاکستان ازهمین توافقنامه ترانزیتی ناشی میشود. او علاوه میکند که در بندر کراچی پولهای گزاف از نزد تجار افغان به عنوان جریمه گرفته میشود . در حال حاضر به صورت اوسط روزانه از 100 الی 120 کانتینر اموال و کالاهای تجارتی افغانها وارد بندر کراچی میشود و حکومت پاکستان به صورت عمدی فقط حدود 60 کانتینر را , طی مراحل میکند و متبافی در بندر کراچی میمانند تا زمینه اخذ جریمه های بیشتر از تاجر افغان مساعد گردد.
XS
SM
MD
LG