لینک های دسترسی

Breaking News

اظهار تردید مردم و تحلیلگران افغان از عملکرد پاکستان در جلسه سه جانبه


اظهار تردید مردم و تحلیلگران افغان از عملکرد پاکستان در جلسه سه جانبه
اظهار تردید مردم و تحلیلگران افغان از عملکرد پاکستان در جلسه سه جانبه

قرار است، روز سه شنبه چهارمین اجلاس سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و امریکا در اسلام آباد دایر شود.

وزارت خارجه افغانستان میگوید یک هیئت از جانب افغانستان به منظور شرکت در این اجلاس امروز عازم اسلام آباد شده است.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا گفت بحث روی پروسه مصالحه در افغانستان از موضوعات اصلی مذاکرات این نشست خواهد بود.

موسی زی گفت "در این نشست در رابطه به پروسه مصالحه افغانستان بیشتر صحبت می شود. در کل، همین پروسه مصالحه است و اقدامات عملی که ما توقع داریم جمهوری اسلامی پاکستان در راستای پروسه مصالحه بردارد. ریاست این اجلاس را جاوید لودین، معین سیاسی وزارت امور خارجه، به عهده دارد، مقامات بلند رتبه وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی هم دراین اجلاس شرکت خواهند داشت."

به اساس معلومات وزارت خارجه افغانستان، از جانب ایالات متحده امریکا در این اجلاس، نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان شرکت می کند و از جانب پاکستان به شمول مسؤولین استخباراتی و مسؤولین بلند رتبه امنیتی آن کشور سلمان بشیر، معین وزارت خارجه پاکستان، در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

با این که دولتمردان افغان همواره تاکید میکنند که پاکستان را از طریق مذاکره و گفتگو متقاعد خواهند کرد تا در مبارزه با دهشت افگنی همکاری صادقانه نماید

اما مردم و تحلیلگران افغان میگویند تجربه نشان داده است که پاکستان به تعهدات خود عمل نمی کند و همواره در روابط خویش با افغانستان از سیاست دوگانه کار گرفته است.

جنرال غلام حسین هزاره در این مورد میگوید "به تعبیر مسلمان ها در یک دست دولتمردان پاکستان قرآن است و در دست دیگر شان شمشیر، اگر زور شان رسید با شمشیر می زنند و اگر نرسید با حیله، نیرنگ و فریب هم با جهانیان و هم با مردم افغانستان برخورد میکنند. ما هیچ گونه امیدواری نداریم، امید ما این است که دولت امریکا در برخورد با پاکستان از قاطعیت کار بگیرد، از صداقت کار بگیرد. پاکستان را متقاعد بکند و یا به گفته مردم، پاکستان را سر جای خودش بنشاند. در آن صورت ما میتوانیم امیدوار باشیم. در غیر آن از جانب پاکستان هیچ گونه امیداوری وجود ندارد"

اظهار تردید مردم و تحلیلگران افغان از عملکرد پاکستان در جلسه سه جانبه
اظهار تردید مردم و تحلیلگران افغان از عملکرد پاکستان در جلسه سه جانبه

اجلاس سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و امریکا در حالی برگزار میشود که مایک مولن، لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا روز یک شنبه در صحبت با رسانه ها گفت آنان گزارش هایی را دریافته اند که نشان میدهد تعدادی از قومندانان طالبان در ماه مبارک رمضان از خشونت دست کشیده و به پاکستان میروند. اما او گفته است این ساده نیست که فکر کنند در ماه مبارک رمضان چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

این اجلاس سه جانبه همچنان زمانی قرار است میان سه کشور برگزار گردد که پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده در خاک پاکستان در نتیجه حمله نظامیان امریکا، کشیدگی هایی در روابط میان پاکستان و امریکا به وجود آمده است.

XS
SM
MD
LG