لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تسلیحات هسته یی پاکستان و نگرانی امریکا


پاکستان در تولید سلاح، با هند رقابت دارد
پاکستان در تولید سلاح، با هند رقابت دارد

اعضای کانگرس ایالات متحدۀ امریکا با ابراز نگرانی از توسعۀ برنامۀ سلاح های اتمی پاکستان گفته اند این کشور لانه ای برای دهشت افگنان و منبع افکار بنیادگرایی اسلامی در جهان است.

در یک نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به روز چهارشنبه، نمایندگان جمهوریخواه و دیموکرات در کانگرس بیان داشتند که اگر برنامه سلاح های هستوی پاکستان به همین منوال دوام پیدا کند، این کشور سومین برنامه بزرگ اتمی دنیا را در اختیار خواهد داشت. اعضای کانگرس میافزایند که بیش از این مسئله، راکت های دور برد پاکستان نگران کننده است.

در میان تمام کشور های دارای سلاح هستوی، پاکستان بی ثبات ترین آنهاست و اسلام آباد کنترول کامل بر تمام خاک خود از جمله مرزهایش با کشور های همسایه ندارد و به شمول طالبان، سایر گروه های شورشی و تروریستی در این مناطق فعال اند.

در همین حال شماری از اعضای کانگرس، خواستار کاهش کمک های میلیارد دالری ایالات متحده به پاکستان شده و گفته اند که اسلام آباد هنوز هم در حمایت از شبکه های دهشت افگنی، سهیم است.

از سویی هم دولت پاکستان به این بیانات واکنش نشان داده و گفته است بحث روی سلاح های هستوی این کشور در چارچوب گفتگو های ستراتیژیک با حکومت ایالات متحده امریکا گنجانیده شده است.

قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در جریان کنفرانس خبری هفته ای خود اطمینان داد که کشورش به حفاظت از تسلیحات اتمی خود متعهد باقی خواهد ماند.

"پاکستان یک دولت مسؤل دارای سلاح های اتمی است. برنامۀ اتمی ما دارای یک محتوای خاص است. ما متعهد به نگهداشت یک طیف کامل و قابل اطمینان بازدارندگی هستیم."

شمولیت پاکستان در ائتلاف ضد دهشت افگنی

در حالی که پاکستان نگرانی های واشنگتن را در مورد امنیت سلاح های اتمی خود کم اهمیت جلوه میدهد، مقامات آن کشور عضویت در ائتلاف جدید نظامی تحت رهبری عربستان سعودی برضد گروه های دهشت افگن را رسماً تأیید کردند. آقای قاضی خلیل از ایجاد این ائتلاف استقبال کرد و کشورش را جز این مجمع دانست.

"ما درین ائتلاف که بر ضد دهشت افگنی است شرکت میکنیم. یگانه موردی که نیاز به تصمیم دارد، وسعت شمولیت ما در فعالیت های مختلف این ائتلاف است. این تا حدی زمانگیر خواهد بود قبل از این که ما به معلومات قطعی برسیم. ما جز ائتلاف هستیم و تصمیم گرفتیم از آن استقبال کنیم."

شماری از کشورهای مسلمان یک ائتلاف اسلامی ضد تروریزم تشکیل داده‌اند که رهبری آن را عربستان سعودی در دست دارد. سی و چهار کشور با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند با تشکیل این ائتلاف نظامی، با تروریزم، فساد و آشوب در کشورهای مسلمان مبارزه کنند.

مرکز فرماندهی مشترک این ائتلاف در شهر ریاض مستقر خواهد شد و هماهنگی و پشتیانی از عملیات نظامی علیه تروریزم و تدوین برنامه‌ها و روش‌های لازم برای پیشبرد هدف ائتلاف را برعهده خواهد گرفت.

مقامات عربستان از افغانستان نیز خواهان پیوستن به این ایتلاف گردید اند. گرچه دولت افغانستان تا کنون به طور رسمی در برابر این خواسته ابراز نظر نکرده است، اما در ملاقاتی که صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان با دیپلومات های عربی در کابل داشته، گفته است که حکومت معلومات همه‌جانبه در مورد ایتلاف یاد شده را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد و در آیندۀ نزدیک در این مورد تصمیم گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG