لینک های دسترسی

Breaking News

نا امنی افغانستان: ضعف کابل یا رخصتی مدارس پاکستانی؟


پولیس کابل در حال گزمۀ هوتل کابل سرینا که یکبار دیگر شام امروز هدف تهاجم مردان مسلح قرار گرفت.
پولیس کابل در حال گزمۀ هوتل کابل سرینا که یکبار دیگر شام امروز هدف تهاجم مردان مسلح قرار گرفت.
حکومت افغانستان می گوید که بسته شدن مدارس دینی در پاکستان و آتش بس میان طالبان پاکستانی و اسلام آباد سبب افزایش ناامنی ها و حملات شورشیان در افغانستان شده است.

بر اساس اعلامیه مطبوعاتی وزارت داخله افغانستان، طالبان در مدارس دینی پاکستان آموزش های دهشت افگنی میاموزند و از سوی حلقات مشخص به افغانستان فرستاده می شوند تا آموزه های خود را در داخل افغانستان عملی می کنند، ادعا که به صورت دوامدار از سوی مقامات افغان مطرح شده است. ولی به شکل مکرر از سوی مقامات پاکستان این ادعا ها، رد شده است.

سعید مراد راهی، تحلیلگر افغان مقیم ایالات متحده امریکا، به این باور است که افزایش حملات در افغانستان بیشتر به ضعف نیرو های امنیتی حکومت بر می گردد تا رخصتی مدارس دینی در پاکستان و آتش میان طالبان پاکستانی و اسلام آباد.

آقای راهی به رادیو آشنا گفت "خوب این ادعا حکومت افغانستان زیاد موافق نیستم به دلیل اینکه مردم افغانستان بار های شاهد بودند که گروه طالبان حملات انتحاری شان را به شکل منظم و گسترده در هر وقت، در هر زمان و در هر جای که خواسته باشند، انجام دادند-با قطع نظر از بسته شدن مدارس پاکستان در ایام زمستان و یا غیره."

شانزده روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی در افغانستان باقی مانده و امنیت عمده ترین چالش برای بر گزاری انتخابات تلقی می شود. سوال اینجاست که آیا حکومت توان تامین امنیت روز انتخابات را دارد یا خیر.

توانایی قوای امنیتی افغان

آقا راهی به این باور است که حکومت افغانستان نمی تواند تا امنیت سراسری را در انتخابات پیشرو تامین کند و سه دلیل عمده دارد: اول، فعال بودن و مصمم بودن گروه طالبان برای مختل کردن روند انتخابات. دوم، آموزش ناکافی نیرو های امنیتی. و سوم گروه های مشخص در داخل نظام کشور که خواهان ناامنی در کشور اند.

محمد عاطف، وزیر معارف خیبر پشتون خواه، در مصاحبه با صدای امریکا گفت که رخصتی مدارس دینی ربطی به افزایش ناامنی ها در افغانستان ندارد. او افزود "این بد قسمتی ما است. چنین سلسله دوام دارد که ما می گویم که این رویداد در افغانستان رخ می دهد و افغانستان می گوید که در اینجا اتفاق می افتد و این همه اتهام بستن است. در اختیار حکومت نیست."

ولی، سردار حسین بابک، عضو شورای ولایتی منطقه خیبر پشتون خواه می گوید که فعالیت های نظامی طالبان مدارس پاکستان در داخل افغانستان یک روند معمول است.

او می گوید که مردم در منطقه خیبر پشتون خواه با طالبان همکاری دارند، ولی حکومت محلی اقدامی برای جلوگیری از فعالیت های طالبان در منطقه نمی کند.

افغانستان در چند روز گذشته شاهد حملات منظم گروه های شورشی بوده است. فقط چند ساعت پیش از نشر این گزارش، چند فرد مسلح وارد هوتل کابل سرینا شده و پولیس شهر کابل خبرداد که پس از چند ساعت درگیری، آنها را از بین برده اند.

گروه هفت نفری صبح روز پنجشنبه بالای نیرو های پولیس در شهر جلال آباد حمله کرد که در نتیجه ۱۰ و یک فرد ملکی کشته و ۱۵ پولیس دیگر زخمی شدند. گروه طالبان مسولیت این حمله را بر عهده گرفت.

سه روز قبل نیز در نتیجه حمله انتحاری در شهر میمنه ولایت فاریاب ۱۵ تن به شمول اطفال و زنان کشته و ۲۷ تن دیگر که اکثر شان غیر نظامی بودند، زخم بر داشتند.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG