لینک های دسترسی

Breaking News

تعهد افغانستان و پاکستان به ختم مشکلات دفاعی و مرزی


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان امروز با ممنون حسین، رئیس جمهور و نواز شریف، صدراعظم پاکستان ملاقات کرد. مقامات افغانستان و پاکستانی، هر دو تعهد کردند تا مشکلات دفاعی و مرزی را پایان بخشند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برتامین صلح و افزایش و بهبود روابط بین دو کشور، تأکید کرد.

آقای غنی گفت: "ما روی این موضوع بحث کردیم که باید، بر گذشته فایق آییم. ما به گذشته اجازه نخواهیم داد – آینده ما را از بین ببرد. بدین ملحوظ ما پیرامون امنیت مذاکرات همه جانبه را آغاز کردیم تا تمامی ابعاد امنیتی مشترک مورد بحث قرار گیرد."

نواز شریف صدر اعظم پاکستان نیز گفت که از روند صلح افغانستان حمایت میکند و در بخش پروژه های زیربنایی افغانستان کمک خواهد کرد.

آقای شریف گفت: "کشور های ما بشمول افراط گرایی و دهشت افگنی، محیط پر مخاطرۀ امنیتی و جرایم ، با آزمون های دشواری مواجه است. من متیقن استم که ما میتوانیم با تلاش های مشترک و عزم مشترک، به گونۀ موثر به این مشکلات رسیدگی کنیم."

این اظهارات صدر اعظم پاکستان در حالی صورت می گیرد که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان بکرات پاکستان را به حمایت از دهشت افگنی متهم کرده است. پاکستان نیز همواره گفته است که مخالفین آن کشور از خاک افغانستان استفاده می کنند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز جمعه در روز نخست دیدارش از پاکستان با سرتاج عزیز ، مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی نواز شریف، صدراعظم پاکستان ملاقات کرد.

مشاور صدر اعظم پاکستان گفت که کشورش می خواهد با افغانستان در بخش های انتقال سیاسی، اقتصادی و امنیتی، همکاری داشته باشد.

آقای عزیز در ملاقات با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در اسلام آباد بر افزایش میزان تجارت و بهبود وضعیت امنیتی تأکید کرد.

آقای عزیز افزود: "ما هیچگونه خواست مشخص نداریم، فقط و فقط میخواهیم در میان ما میزان تجارت افزایش یابد، وضعیت امنیتی بهبود یابد و روابط میان مردمان ما یعنی رابطه مردم با مردم افزایش یابد."

واکنش قانونگذاران

این اظهارات آقای عزیز در حالی بیان می شود که مولانا فضل الرحمان، رهبر حزب جماعت العلمای پاکستان پس از ملاقات با رئیس جمهور افغانستان، در مقابل خبرنگاران جنگ طالبان را در افغانستان به جا خوانده و آنرا جنگ علیه حضور نیروهای خارجی در آن کشور عنوان کرد.

فضل الرحمان: " حضور نیروهای خارجی را جایز نمی دانیم و جنگ دفاعی را که علیه حضور قوای خارجی در افغانستان جریان دارد جایز می دانیم."
فضل الرحمان: " حضور نیروهای خارجی را جایز نمی دانیم و جنگ دفاعی را که علیه حضور قوای خارجی در افغانستان جریان دارد جایز می دانیم."

اظهارات اخیر آقای فضل الرحمان واکنش تند قانونگذاران افغان را برانگیخت.

امروز، ولسی جرگه از حکومت افغانستان خواستار ارائه واکنش مناسب به اظهارات مولانا فضل الرحمان شده گفتند که اظهارات وی مداخله مستقیم در امور داخلی کشورشان است.

مولانا فضل الرحمان گفته بود: "علیرغم این که ما یک موقف خاص د رمورد مسایل امنیت داخلی و آینده افغانستان داریم، حضور نیروهای خارجی را جایز نمیدانیم و جنگ دفاعی را که علیه حضور قوای خارجی در افغانستان جریان دارد جایز می دانیم."

صدیق احمد عثمانی، معاون ولسی جرگه که ریاست جلسه را به عهده داشت در جمع بندی اظهارات نماینده گان مجلس گفت "این مداخله مستقیم به امور داخلی افغانستان است، امیدوار هستیم که شورای علمای افغانستان، وزارت امور خارجه و در کل حکومت درقبال موضوع عکس العمل مناسب ارایه بکند."

آقای عثمانی افزودک "هر گاه عکس العمل نشان ندادند در یکی از جلسات آینده موضوع را مورد بحث قرار می دهیم و احتمالا تصمیم گرفته خواهد شد."

مولوی شهزاده شاهد، نماینده مردم کنر در ولسی جرگه که عضو شورای سراسری علمای افغانستان نیز می باشد خاموشی علمای دینی افغانستان را سکوت مجرمانه خوانده گفت که در این مورد شورای علما کوتاهی کرده است.

XS
SM
MD
LG