لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: رابطه میان Raw و امنیت ملی افغانستان نگران کننده است


دولت افغانستان تا اکنون در مورد این اعلامیۀ وزارت خارجۀ پاکستان که از سوی سفارت آن کشور در کابل نشر شده، چیزی نگفته است
دولت افغانستان تا اکنون در مورد این اعلامیۀ وزارت خارجۀ پاکستان که از سوی سفارت آن کشور در کابل نشر شده، چیزی نگفته است

محمد نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان​ می گوید که رابطۀ امنیت ملی افغانستان و سازمان استخباراتی هند یا RAW برای آنان نگران کننده است.

آقای ذکریا، میافزاید که حلقات خارجی با استفاده از وضعیت افغانستان، از خاک این کشور به طور خاص در برابر پاکستان و به طور کل در برابر منطقه استفاده میکنند.

این در حالیست که مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روز گذشته گفت که پاکستان نباید به گروه‌های دهشت افگن که در داخل افغانستان حملات را انجام می‌دهند، پناهگاه امن فراهم کند.

مقام‌های افغان و شماری از مقام‌های امریکایی در ۱۵ سال گذشته همواره تاکید داشته اند که برای مبارزۀ موثر و پیروزی در برابر دهشت افگنان در افغانستان، باید پناهگاه های امن آنان در پاکستان از بین برده شود.

وزارت خارجه پاکستان در حالی ادعای فراهم کردن پناهگاه امن را به گروه های مختلف دهشت افگن در آن کشور رد می کند که سرتاج عزیز سال گذشته واضحاً حضور برخی از رهبران و خانواده های طالبان را در آن کشور تائید کرد.

اما، در اعلامیۀ که سفارت پاکستان در کابل، به نقل از وزارت خارجۀ این کشور نشر کرده، آمده است که افغانستان بخاطر بیثباتی داخلیاش، متأثر از موجودیت گروههای هراس افگن است.

محمد نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته است بی‏ثباتی افغانستان زمینه ساز موجودیت عوامل تروریستی مانند رهبران شبکۀ حقانی، تحریک طالبان افغانستان، تحریک طالبان پاکستان، داعش، القاعده، جمعیت الحرار و دیگران در خاک این کشور شده است.

آقای ذکریا افزوده که مناسب نیست بخاطر نابسامانی در افغانستان، دیگران متهم شوند.

پاکستان تأکید کرده که از صلح در افغانستان حمایت میکند؛ اما از اینکه کوششهای صادقانۀ این کشور برای صلح افغانستان مورد انتقاد قرار می‏گیرد ناخرسند است.

حکومت پاکستان در این اعلامیه تأکید کرده است که آنان اجازه نمیدهند از خاک شان علیه کشور دیگر استفاده شود.

پاکستان در مبارزه با هراس افگنی

وزارت خارجه پاکستان گفته است که آنان سهم خود را در مبارزه علیه هراس افگنی ادا کرده و قربانی زیادی هم داده اند که جامعه جهانی به شمول امریکا بارها از آن قدردانی کرده است.

پاکستان از عملیات "ضرب عذب" یاد آوری کرده و با موفق خواندن آن، تأکید کرده است که این عملیات باعث بهتر شدن وضعیت امنیتی و اقتصادی در پاکستان و به ویژه باعث ثبات در مناطق سرحدی با افغانستان شده است.

عملیات "ضرب عذب" در سال ٢٠١۴ میلادی راهاندازی شده بود.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که اعضای پارلمان و قوماندانان ایالات متحدۀ امریکا در دیداری که از مناطق قبایلی داشته اند از فعالیتهای اردوی پاکستان و موفقیتشان در مبارزه با هراس افگنی قدردانی کرده است.

دولت افغانستان تا اکنون در مورد این اعلامیۀ وزارت خارجۀ پاکستان که از سوی سفارت آن کشور در کابل نشر شده، چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG