لینک های دسترسی

Breaking News

انسداد مرز های پاکستان و بیش از سه میلیون دالر خساره در روز


مسدود بودن سرحد پاکستان و افغانستان در مدت شش روز گذشته بیش از ۲۰ میلیون دالر خساره به بار آورده است.

اتاق های تجارت افغانستان میگوید که تجار هر دو کشور بار این زیان مالی را به دوش میکشند. معاون اتاق های تجارت افغانستان به صدای امریکا گفت که پاکستان باید به محکمه سازمان جهانی تجارت معرفی شده و به پرداخت جریمه مجبور شود.

به دنبال نا آرامی های اخیر در پاکستان، مقامات آن کشور از شش روز به اینسو سرحد را به روی تردد افراد و کالا های تجارتی مسدود کرده است. خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع أفغانستان میگوید که روزانه در حدود سه الی چهار میلیون دالر به تجار هر دو کشور صدمه میرسد اما تجار پاکستانی زیان بیشتر میبیند زیرا اکنون فصل صادارت میوه و سبزیجات پاکستانی به افغانستان است.

او اضافه کرد:"با اینکه این فصل صادرات ما نیست اما از نظر ترانزیت بسته بودن سرحد در روند اقتصادی افغانستان اختلال وارد کرده است".

او افزود که نوسانات در نوع روابط اقتصادی با پاکستان سبب شده تا تمرکز بیشتر روی ترانزیت اموال از بنادر دیگر از کشورهای ایران و ترکمنستان، چین و قزاقستان صورت گیرد و این امر گراف اتکای اقتصادی افغانستان به پاکستان را طی سه سال از سه میلیارد به یک میلیارد و چهارصد میلیون کاهش یافته است.

با وجود زیان های وارده بر تاجران هر دوطرف، یک مقام افغان در ملل متحد گفت که موضوع بازگشایی مرز بین دو کشور هنوز در مراحل ابتدایی آن قرار دارد. این مقام افغان افزود که در این رابطه باید وزارت خارجۀ افغانستان یا سفارت افغانستان در پاکستان تصمیم اتخاذ کند.

سطح تجارت بین افغانستان و پاکستان سال گذشته به ۱.۶ میلیارد دالر میرسید. افغانستان در بخش واردات مواد خوراکی بیشتر بر پاکستان اتکا دارد اما صادرات این کشور را عمداً میوه خشک، قالین و میوۀ تازه تشکیل میدهد.

کشورهای شامل سازمان جهانی تجارت یا WTO موظف اند تا از تمام فرامین این سازمان اطاعت کنند و در صورت تخطی از مواد قوانین این سازمان به محکمۀ متعلق به این سازمان معرفی میشوند.

آقای الکوزی می افزاید که درصورت اثبات تخطی و صدمه اقتصادی به کشوری دیگر، کشور آسیب رسان مجبور به پرداخت جریمه و بدیهی های تجارتی کشور متضرر میشود.

او افزود:"ما ضرورت به داشتن نمایندگی ویژه در سازمان جهانی تجارت داریم تا ازحقوق تجاری بین المللی ما در مقابل اینگونه تخطی های تجارتی دفاع کند. در حال حاضر ما عضویت سازمان جهانی تجارت را داریم اما در بخش رسیدگی به شکایات سرحدی تا کنون از سوی افغانستان اقدامی صورت نگرفته است."

اما افغانستان نسبت به پنج سال گذشته از منظر تجارتی و ترانزیتی، وابستگی کمتر به پاکستان دارد. تردد اجناس تجاری از بندر چابهار، آقینه با ترکمنستان ، راه ابریشم تا چین، قطارهای باربری بین قزاقزستان و مزار شریف، بندر اسلام قلعه بین ایران و افغانستان، بندر حیرتان و دیگر بنادر صورت میگیرد و رابطه تجارتی و ترانزیتی افغانستان با پاکستان به ۲۰درصد رسیده است.

اما در رابطه به زمان گشایش سرحد هنوز پاکستان ابراز نظری نکرده است.

عبدالحمید جلیلی، یکی از مقامات قنسلگری افغانستان در پشاور به صدای امریکا گفت که مقامات افغان تا اکنون مورد بازگشایی مرز ها با پاکستان، پاسخی در یافت نکرده اند.

آقای جلیلی به صدای امریکا گفت که مقامات پاکستانی روز چهارشنبه وعده بازگشایی سرحد را به عمرزاخیل وال سفیر افغانستان در پاکستان دادند اما تا کنون مرز به روی مردم باز نشده است .

نرخ اجناس در بازار های پایتخت و شهرهای دیگر هنوز دچار تورم نشده و در دو روز گذشته در رسیدن حدود دو هزار تن مواد خوراکی از بندر حیرتان سبب شده که معضل کمبود مواد خوراکه حل شود.

XS
SM
MD
LG