لینک های دسترسی

Breaking News

آیا پاکستان در مبارزه با دهشت افگنی جدی است؟


 در حملات نیرو های نظامی پاکستان در مناطق قبایلی ۳۹ تن کشته شده است.
در حملات نیرو های نظامی پاکستان در مناطق قبایلی ۳۹ تن کشته شده است.
پس از حملۀ طالبان پاکستانی بر یک مکتب تحت اداره نظامیان پاکستان، صدراعظم آن کشور به خاطر مبارزه با افراطگرایی مذهبی و دهشت افگنی یک سلسله اقدامات گسترده را اعلام کرد.
تطبیق مجازات اعدام از سر گرفته شد و نظامیان پاکستانی نیز حملات زمینی و هوایی شان را بر مواضع تندروان در مناطق قبایلی پاکستان در نزدیکی سرحد افغانستان، شدت بخشیده اند.
اما شماری از تحلیلگران بر عملکرد اسلام آباد در مبارزه با دهشت افگنی تا هنوز هم به دیدۀ شک می نگرند.

سعید مراد راهی، تحلیلگر افغان مقیم ایالات متحده به این باور است که پاکستان خواسته های خاص خود را در قبال عملی سازی تعهداتش در برابر افغانستان داشته است.

آقای راهی می گوید آنچه پاکستان انجام می دهد برخلاف آن عمل می کند و اقداماتی اخیر پاکستان برای از بین بردن دهشت افگنی در داخل آن کشور فقط به خاطر جلب توجه جامعه بین المللی می باشد.

این تحلیلگر افغان می گوید" عملکرد پاکستان به شکلی عملی آن نیست زیرا عملیاتی ضرب غضب را که از مدت ها به این سو راه اندازی کرده دست آوردهای قابل ملاحظه را در قبال نداشته است."

آقای راهی به این باور است تا زمانی که افغانستان و پاکستان-در همکاری جامعه جهانی به ویژه با ایالات متحده امریکا برنامه های منظم و استراتژیکی را روی دست نگیرند، عملیات هماهنگ شده راه اندازی نشود و معلومات استخباراتی با هم شریک نگردد؛ اقدامات جدی صورت گرفته نمی تواند.

جدیت مقامات اسلام آباد

اما نسیم اختر، آگاه امور سیاسی در اسلام آباد به رادیو آشنا صدای امریکا می گوید که حکومت پاکستان این بار در مبارزه با دهشت افگنی کاملا جدی است.

به باور آقای اختر "حمله بر شهر پشارو همه را تکان داد. اردوی پاکستان علیه گروه حقانی یک سلسله عملیات بدون تبعیض را در شمال وزیرستان ادامه می دهد."

حکومت افغانستان در بیش از یک دهۀ پسین، بار ها از اسلام آباد خواست تا در برابر تندروان مبارزه کند، ولی به گفته تحلیلگران، پاسخ پاکستان، سیاست وقت کُشی بود.

ولی حالا سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی پاکستان می گوید که کشورش سیاست طالبان خوب و بد را کنار گذاشته و در مقابل شورشیان تندرو به صورت جدی، مبارزه می کند.

آقای عزیز به صدای امریکا گفت "تمایز بین طالبان خوب و بد وجود ندارد. سوالی مطرح نمی شود که که ما در عقب آنانی باشیم که حملات در افغانستان را انجام می دهند."

مشاور امنیت ملی پاکستان می گوید "هرچند گاهی در رسانه های افغانستان انگشت انتقاد به سوی پاکستان دراز می شود اما برای برطرف کردن چنین تصوری تلاش های خود را به خرج می دهیم زیرا ماعلاقمند ایجاد بی ثباتی در افغانستان نیستیم. در واقع، ثبات در افغانستان برای پاکستان کاملا حیاتی است."

صرف نظر از نیت مقامات در اسلام آباد و با وجود شک و ظن شماری از تحلیلگران، اعدام شش تن از محکومین دهشت افگن توسط حکومت پاکستان، این مطلب را می رساند که اسلام آباد دیگر نمی خواهد در مقابل تندروان که افراد ملکی را در آن کشور هدف قرار می دهند، خاموشی اختیار کند.

XS
SM
MD
LG