لینک های دسترسی

Breaking News

انتقامجویی اردوی پاکستان پس از مذاکرات صلح


حمله انتحاری در شمالغرب پاکستان
حمله انتحاری در شمالغرب پاکستان
قوای قدرتمند نظامی پاکستان روز پنج شنبه شماری از مواضع تندروان را هدف قرار داد که در نتیجۀ آن کم از کم ۳۵تندرو به شمول جنگجویان خارجی کشته شد.

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان به صراحت تاکید کرد که نیرو های امنیتی پاکستان انتقام هر عمل ظالمانه را از دهشت افگنان خواهند گرفت.

تهاجم هوایی بر تندروان، به دنبال یک سلسله حملات بر ضد نیرو های امنیتی پاکستان صورت می گیرد که در آن میان، اعدام ۲۳ سرباز اسیر پاکستانی از سوی تندروان شامل می باشد.
محمد امیر رانا، تحلیلگر در انستیتیوت مطالعات صلح پاکستان می گوید که قوای نظامی در عوض یک عملیات تمام عیار نظامی، بر ضد افراطگرایان اسلامی، حملات انتقامجویانۀ هوایی را ترجیح داد.

او گفت:"پاسخ حکومت این بود تا به تندروان پیام روشنی بفرستد که آنان اگر می خواهند روند صلح را دنبال کنند، پس باید حملات دهشت افگنی را متوقف سازند. قوای نظامی ستیزه جویانه وارد عمل شده و حملات مشخصی را روی دست گرفته است."

رسانه های دولتی پاکستان گزارش دادند که حملات هوایی روز پنج شنبه، شورشیانی را هدف قرار داد که مسؤول بم گذاری ها در پشاور و عامل کشتار افسران نظامی بودند.

در گزارش آمده است که یک انبار بزرگ اسلحه و مهمات به شمول ماین ها و یک کارخانۀ تولید ماین در این حملات تخریب شده است.

مذاکرات صلح و آزمون ها
نواز شریف، صدر اعظم پاکستان گفته بود که مذاکره با تحریک طالبان یکی از کار های بنیادی حکومت وی خواهد بود. اما این مذاکرات در آغاز هفتۀ روان از هم گسست.

پرویز راشد، وزیر اطلاعات پاکستان گفت که حملات مکرر تندروان پیشبرد مذاکرات را دشوارتر می سازد.

او افزود":صدر اعظم می خواهد که این موضوعات را بدون خونریزی حل و فصل کند. اما طالبان بر یک بس پولیس حمله کرده و 23 سرباز را از بین بردند."

امیر رانا به این باور است که حکومت پاکستان به تلاش ها برای تامین صلح از ورای مذاکرات ادامه خواهد داد. اما به گفتۀ وی، انقسام میان طالبان در مورد اینکه مذاکره شود یا حملات ادامه یابد، روند صلح را بیشتر آسیب رسانده و اقدام نظامی را بیشتر بر خواهد انگیخت.

تحریک طالبان پاکستانی می گوید که حکومت پاکستان برای صلح با آن گروه هیچ گونه ارادۀ سیاسی ندارد.

طالبان پاکستانی باری به مذاکرات صلح با حکومت پاکستان ابراز تمایل کردند، اما پس از آن که رهبر پیشین آن گروه در اثر حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکایی در مناطق قبایلی پاکستان کشته شد، از مذاکرات پا کشیدند و تهدید به حملات بیشتر بر ضد اهداف دولتی پاکستان کردند.
XS
SM
MD
LG