لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: از بازگشایی دایمی سرحدات با افغانستان ابا می ورزیم 


عودت کنندگان افغان از پاکستان
عودت کنندگان افغان از پاکستان

پاکستان میگوید از بازگشایی دایمی سرحد با افغانستان تا زمانی ابا می ورزد که حملات دهشت افگنی که از افغانستان منشأ می گیرد دوام داشته و شهروندان و قوای امنیتی پاکستان را آسیب برساند.

بعد ازیک سلسله بم گذاری های انتحاری در سرتاسر پاکستان در ماۀ گذشته مقامات آن کشور با بستن سرحدات بین دوکشور، عبور و مرور مردم و کاروانهای تجارتی را در تورخم و سپین بولدک منع قرار داد. عبور و مرور کانتینر های حامل اموال تجارتی برای افغانستان اهمیت اقتصادی حیاتی دارد.

نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان روز پنجشنبه با اشاره به اظهارات جنگجویان و ادعای مسؤولیت حملات در پاکستان، یکبار دیگر تصریح نمود که افراد فراری مرتبط به طالبان مخالف حکومت پاکستان و افراد وابسته به گروۀ دولت اسلامی خشونت را از آنطرف سرحد طرح ریزی مینمایند.

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان در یک مصاحبه با روزنامه "تایمز" هند گفته است که هیچ عضو گروه داعش در افغانستان از سوریه و یا عراق نیامده بلکه اعضای گروه طالبان، تحریک طالبان پاکستان و تحریک اسلامی ازبکستان به داعش تغییر نام داده اند.

آقای اتمر با اشاره به کشور های منطقه و همسایه افغانستان گفت آنانیکه طالبان را دشمن داعش می دانند و یا بر این باور اند که گویا طالبان علیه داعش می جنگند، در اشتباه اند.

او به همکاری نزدیک طالبان و داعش در مناطق شمال شرقی افغانستان اشاره کرد و گفت این دو گروه یکجا علیه افغانستان می جنگند.

نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد گفت:" تصمیم بستن سرحدات در حقیقت یک اقدام امنیتی بود تا شهروندان خود را از حملاتی که از آنسوی سرحدات توسط گروه های دهشت افگن که مخفیگاۀ امن در افغانستان دارند حفاظت نماییم". اردوی پاکستان در اوایل این هفته ادعا نمود که جنگجویان در حملات سرحدی پنج سرباز آن کشور را کشته اند.

حکومت افغانستان میگوید که افغانستان هیچ رابطه یی با آن خشونت ها نداشته و بر اقدام پاکستان مبنی بر بستن سرحدات انتقاد کرده است. کابل تقاضای قانونی باز شدن فوری سرحدات را بر روی مهاجرین و کاروانهای تجارتی نمود.

در همین حال، امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که گروه داعش در افغانستان وجود ندارد.

آقای صالح در صفحه فیسبوک اش در واکنش به حمله دیروز بر شفاخانه سردار محمد داود خان نگاشته است که این حمله توسط "هسته های کوچک" اداره استخبارات نظامی پاکستان (آی اس آی) و با همکاری طالبان انجام شد.

پولیس پاکستان در حال کنترول پاسپورت یک افغان
پولیس پاکستان در حال کنترول پاسپورت یک افغان

پاکستان سرحدات تورخم و چمن، دو سرحد عمده بین دو کشور را برای ۴۸ ساعت درین هفته گشوده به ۵۰ هزارافغان و پاکستانی که در دو طرف سرحد مانده بودند اجازۀ دخول به کشئر های شانرا داد.

پاکستان اخیرأ فشار را بر بیش از دو میلیون پناهندۀ ثبت شدۀ و غیر ثبت شدۀ افغان نیز افزایش داده است تا دوباره به کشور شان برگردند. پاکستان میگوید جنگجویان بیجاشدگان را برای مخفی شدن و طرح پلان های حملات استفاده مینمایند.


تجار هر دو طرف بخصوص تجار افغانی، میگویند آنها خسارات زیادی را ار ناحیۀ دادن کرایۀ بیشتر به بندر کراچی متحمل شده اند زیرا بسته شدن سرحدات باعث متوقف شدن و بیشتر شدن لاری های اموال تجارتی در بندر کراچی و بحیرۀ عرب شده است.

منتقدین غیر وابسته و مفسرین پاکستانی برحل اختلافات سیاسی از راه های دیپلوماتیک به جای اقداماتی چون مسدود کردن سرحدات، تأکید مینمایند.

XS
SM
MD
LG