لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان در طول مرز با افغانستان پوسته ایجاد می‌کند


سرباز پاکستانی بر فراز یک پوستۀ مرزی در امتداد خط دیورند
سرباز پاکستانی بر فراز یک پوستۀ مرزی در امتداد خط دیورند

قوای نظامی پاکستان گفته است که ایجاد پوسته‌های امنیتی در امتداد خط دیورند به منظور جلوگیری از فعالیت و تردد تندروان ۲۰ درصد تکمیل شده است.

سخنگوی اردوی پاکستان گفت که در شماری از این پوسته‌ها که در نقاط مرتفع ایجاد شده است، سربازان و شبه نظامیان مستقر شده اند.

عاصم باجوه هنگام صحبت با خبرنگاران در شهر پشاور از حکومت افغانستان نیز خواست که برای جلوگیری از تردد تندروان در امتداد خط دیورند، اقدام مشابه کند.

خط جنجالی دیورند میان افغانستان و پاکستان حدود ۲۶۰۰ کیلومتر طول دارد و صدها گذرگاه کنترول ناشده در امتداد این خط وجود دارد که تردد تندروان و قاچاقبران را در هر دو مسیر سهل ساخته است.

مقام‌های افغان از دیر زمان شکایت دارند که حملات شورشیان طالب در داخل افغانستان، در پناهگاه‌های آن گروه در قلمرو پاکستان طراحی و اداره می‌شود، اما پاکستان همواره این موضوع را رد کرده است.

به گفتۀ آقای باجوه، تلاش‌های پاکستان زمانی موثریت کامل می‌داشته باشد که نیروهای امنیتی افغان نیز در قلمرو افغانستان پوسته های امنیتی ایجاد کند. او ابراز امیدواری کرد که مرزبانان بیشتر افغان نیز در روزهای آینده در امتداد خط دیورند مستقر خواهند شد.

این در حالی است که جان نیکلسن فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو مستقر در افغانستان هفتۀ گذشته گفت که پاکستان فشار کافی را بر تندروان شبکۀ حقانی که با عبور از مرز در کنار طالبان بر ضد سربازان افغان می‌رزمند، اعمال نکرده است.

XS
SM
MD
LG