لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض فعالان جامعه مدنی به سفر هیات پاکستانی به کابل


صدها فعال جامعه مدنی و جوانان روز پنجشنبه در نقاط مختلف شهر کابل تظاهرات صلح آمیزی را راه اندازی کردند و مخالفت شدیدشان را به سفر احتمالی شماری از رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان به کابل به خصوص مولانا فضل الرحمن، رهبر جماعت علمای پاکستان، ابراز کردند.

سفر رهبران سیاسی پاکستان به افغانستان غیر معمول نیست، ولی چرا حالا فعالان جامعه مدنی در برابر سفر رهبران پاکستان، واکنش نشان دادند؟

محمد جعفر کوهستانی، استاد پوهنحی حقوق علوم سیاسی پوهنتون کابل، می گوید که با در نظر داشت طرز دید رهبرای سیاسی و مذهبی پاکستان در قبال افغانستان، واکنش نهاد جامعه یک عمل طبیعی است.

آقای کوهستانی همچنین می گوید که فطرتآ مردم افغانستان حتی اگر با هم متحد نباشند، در مقابل خارجی های که طرفدار خشونت در افغانستان استند، با یکپارچگی عمل می کنند.

آقای کوهستانی می گوید: "مردم افغانستان از مداخله، ترور وحشت و مداخله به خصوص رهبران تندرو پاکستان در امور افغانستان به ستوه آمده اند. مردم افغانستان ولو که متحد نباشند، اما برای دفاع از تمامیت ارضی، ناموس و شرف خود و در نهایت در دفاع از دین خود، حاضر در مقابل دشمن عمل بل المثل کنند و یا اعتراضات مدنی را راه اندازی کنند."

آقای کوهستانی می گوید که مولانا فضل رحمان، رهبر جمعیت علمای پاکستان، که گفته می شود جُِز هیات پاکستانی است، رسما خشونت طالبان و سایر تندوران را در افغانستان مشروع اعلام کرده است و واکنش مردم افغانستان به خصوص جامعه در مقابل دیدگاه او یک امر طبیعی و انعکاس خواست افغان ها است.

عبدالبصیر فیضی، یکی از فعالان جامعه مدنی و از سازماندگان تظاهرات دیروز به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تظاهر کنندگان دو پیام واضح داشتند: یکی برای حکومت افغانستان و دیگر برای حکومت در پاکستان.

آقای فیضی می گوید: "پیام جامعه مدنی برای دولت افغانستان این است تا در روند مذاکرات صلح، مستقیما با مقامات رسمی پاکستان وارد مذاکره شوند. ولی با کسانیکه رهبر گروه های دهشت افگن استند و جز در تشدید نا امنی ها نمی خواهند نقشی دیگر داشته باشند، نباید حکومت با آنان وارد مذاکره صلح شوند. یکی از این رهبران، مولانا فضل الرحمان است."

آقای فیضی همچنین گفت که خواست تظاهر کنندگان از حکومت پاکستان نیز روشن است و آن اینکه اسلام آباد باید حمایت اش را از گروه های دهشت افگن متوقف کند و نگذارند تندروان از پاکستان وارد افغانستان شوند، و دست به اعمال دهشت افگنی بزنند.

مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای پاکستان در سفر اخیر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به پاکستان در صحبت با خبرنگاران آشکارا از جنگ طالبان بر ضد نیرو های خارجی در افغانستان حمایت کرد. بعد از آن، موقف گیری این رهبر پاکستانی ، موجب واکنش های شدید افغان ها به شمول شماری از اعضای پارلمان کشور گردید.

آقای فیضی می گوید که بعد از آنکه مولانا فضل الرحمن، جنگ را در افغانستان مشروع اعلام کرد، شماری از طالبان از پاکستان وارد افغانستان شدند و حملات انتحاری و خشونت ها را در آن کشور تشدید کردند.

آقای فیضی می گوید: "مولانا فضل الرحمن که جنگ در افغانستان را مشروع اعلام کرده است، یکی از اشخاصی است که همیشه در سازماندهی حملات ترورستی ترویج خشونت در افغانستان نقش داشته است."

فیضی افزود: "پیام قبلی اش که جنگ را در افغانستان مشروع اعلام کرد، موجب شد تا شماری از جوانان پاکستان و افغانی به دلیل احترام که این شخص مذهبی دارند، مدارس شان را ترک کنند و به افغانستان بیایند و دست به حملات انتحاری و خشونت بزنند و در نتیجه مردم بیگناه به شمول زنان و اطفال را به قتل برسانند."

به اساس گفته های مقامات حکومت افغانستان، هیأت از رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان قرار بود دیروز وارد کابل شوند.

نظیف الله سالارزی سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ، به صدای امریکا گفت که هدف سفر این هیأت به کابل تقویت روابط و مبارزه با دهشت افگنی است.

آقای سالارزی در مورد اعضای شامل این هیأت جزئیاتی نداد. او گفت که این سفر بی پیشینه نیست و بزرگان و رهبران سیاسی پاکستان به گونۀ منظم از سالها به اینسو به هدف بهبود روابط و تشریک مساعی با رهبران سیاسی افغانستان جلسات داشته اند.

اما گل پادشاه مجیدی عضو کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه به صدای امریکا گفت که اسفندیار ولی خان رئیس حزب عوامی نشنل، محمود خان اچکزی رئیس حزب پشتونخوا ملی عوامی، آفتاب احمد شیرپاو رئیس حزب پشتونخوا قومی و مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان با شماری دیگر از رهبران سیاسی پاکستان در ترکیب این هیأت شامل اند.

سخنگوی مولانان فضل الرحمن به صدای امریکا گفت که رهبر جمعیت علمای پاکستان در ترکیب هیأت که قرار است به کابل سفر کند، شامل نیست، ولی تحلیلگران سیاسی و فعالان جامعه مدنی به این باورند که مولانا فضل الرحمن درک کرده است که حساسیت افغان ها نسبت به افزایش یافته و روی همین دلیل سفرش را به کابل، لغو کرد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG