لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان برای کاهش جرایم دوباره به جزای اعدام متوسل می شود


بنا به گزارش خبرگزاریها دولت جدید پاکستان قصد دارد با توجه به بالا گرفتن جرایم جدی در آن کشور، به ممنوعیت مجازات اعدام پایان دهد و آن را دوباره قابل اجرا سازد.

سازمانهای مدافع حقوق بشر این قصد دولت پاکستان را محکوم کرده اند و بازگشت مجازات اعدام را غیر انسانی خوانده اند.

مجازات اعدام در سال ۲۰۰۸ در پاکستان برای مدت مشخصی متوقف اعلام شد و مهلت قانونی توقف مجازات اعدام در ۳۰ جون سال روان به پایان رسید.

در همین حال عمر حمید خان، سخنگوی وزارت داخله پاکستان گفته است که دولت جدید قصد تمدید وقفه برای ممنوعیت جزای اعدام را ندارد.

حمید خان گفت که حکومت جدید پاکستان همه احکام اعدام را که تا کنون صادر شده است انجام خواهد داد، بجز آنانی که بخشیده شده اند یا به دلایل بشردوستانه نباید جزای اعدام بر آنان تطبیق شود.

بر اساس قوانین پاکستان، رئیس جمهور آن کشور باید تمام احکام اعدام را تایید کند تا باشد که احکام یاد شده قابلیت اجرایی را به خود اختیار کند.

هم اکنون حدود ۸,۰۰۰ نفر در زندانهای شهرهای مختلف پاکستان در انتظار اعدام هستند.

پاکستان می گوید مجازات اعدام باعث پیشگیری از تکرار جرایم سنگین می شود، اما گروه های مدافع حقوق بشر و سازمان ملل متحد می گویند که هیچ دلیلی وجود ندارد که اجرای مجازات اعدام در پیشگیری از جرایم سنگین موثر باشد.

سازمان عفو بین الملل می گوید تا زمانی که مجازات اعدام وجود دارد، همیشه این امکان هست که فرد بیگناهی اعدام شود.

سخنگوی وزارت داخله پاکستان می گوید مجازات اعدام هنوز در بخشهایی از امریکا که به گفته او از "بهترین نظام قضایی" برخوردار است نیز اجرا می شود.

هم اکنون بیش از ۱۵۰ کشور جهان یا مجازات اعدام را لغو کرده اند و یا آن را اجرا نمی کنند.
XS
SM
MD
LG