لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات نظامی پاکستان و آزمون بیجاشدگان


در مناطق قبایلی پاکستان صد ها هزار نفر بیجا شده است
در مناطق قبایلی پاکستان صد ها هزار نفر بیجا شده است

به دنبال حملات نظامی علیه شورشیان در مناطق شمالغرب پاکستان، دولت این کشور به دلیل بیجا شدن صدها هزار نفر با آزمون بزرگی رو به رو شده است.

تعداد بیجا شدگان در حال حاضر حدود پنجصد هزار بوده و بسیاری از آنان در مورد نبود امکانات کافی درکمپ های دولتی و همچنان در مورد آینده خویش شکایت دارند.

این عملیات نظامی برای شکست طالبان پاکستانی و گروه های شورشی وابسته به این گروه، پس از آن آغاز شد که مذاکرات صلح میان حکومت نواز شریف، صدراعظم این کشور و طالبان پاکستانی بی نتیجه ماند.

نیروهای نظامی ادعا می کند که این عملیات با موفقیت انجام شده است، اما از تحلیلگران آنرا یک بحران انسانی خوانده اند.

صد ها هزار باشندۀ مناطق قبایلی بخاطر جستجوی مکان امن، مجبور به ترک منازل شان شده اند.

دولت برای بیجاشدگان کمپ های امدادی را ایجاد کرده است. صدراعظم پاکستان به روز جمعه از یک کمپ بیجا شدگان دیدن کرد و برای آنان از حمایت دولت اطمینان داد.

او گفت:"دولت و اردو با هم تلاش دارند تا مشکلات را کاهش دهند و من امیدوار استم که بزودی، قدم به قدم این مشکلات پایان یابد."

اما رادیو دیوه صدای امریکا از محل گزارش میدهد که بسیار از مردم از عدم دسترسی به مواد غذایی و امکانات صحی مورد نیاز شکایت دارند.

آنان میگویند که جان و مال شهروندان بی گناه از بین میرود.

یکی از این بیجا شدگان گفت:"من هیچ اشتباهی نکرده ام و تاهنوز هم بسیار رنج می برم. کسانی که مسؤول دهشت افگنی اند از منطقه فرار کرده اند، اما مال و خانه های ما ویران می شود."

اردوی پاکستان می گوید که به اندازه کافی برای شهروندان هشدار دادند تا آن منطقه را ترک کنند و زمان زیاد نیاز است تا انان مطمئن شوند که تنها مخفیگاه های دهشت افگنان در جریان این عملیات از بین رفته است.

آقای شریف اعلام کرد که برای این خانواده ها در ماه رمضان کمک مالی میکند. کمک های بین المللی ایالات متحده و برنامه جهانی غذا نیز بخاطر کاهش بار پاکستان برای رسیدگی به این تعداد بزرگ بیحاشدگان داخلی صورت گرفته است.

تحلیلگران می گویند که در حالیکه تلاش هایی از این نوع ممکن است برخی از مردم را که به شدت تحت تاثیر این بحران قرار گرفته اند کمک کند، اما اگر نیروهای امنیتی به سرکوبی شورشیان که هر سال جان هزاران انسان را در پاکستان می گیرند موفق شوند، به مردم تسکین واقعی میدهند.

XS
SM
MD
LG