لینک های دسترسی

Breaking News

تهاجم پاکستان غیر نظامی ها را از بین می برد


سربازان ارتش پاکستان در یک پاسگاه نظامی در وزیرستان
سربازان ارتش پاکستان در یک پاسگاه نظامی در وزیرستان
باشندگان مناطق قبایلی وزیرستان شمالی نیرو های حکومتی پاکستان را به کشتار غیرنظامیان متهم کردند.

اما حکومت پافشاری دارد که در نتیجۀ عملیات تنها تندروان و افراطی ها را هدف قرار داده است.

مقام های امنیتی می گویند که در رویارویی میان قوای نظامی و تندروان در ساحۀ قبایلی میر علی وزیرستان شمالی بیش از ۳۰ شورشی کشته شده است. اما باشندگان می گویند که تا کنون کم و بیش ۷۰ غیرنظامی در این عملیات کشته شده است.

عملیات نظامی در وزیرستان شمالی پس از حملۀ انتحاری طالبان بر یک پاسگاه امنیتی در ساحه آغاز شد.

نصرت داور، باشندۀ یکی از محلاتی که در آن عملیات نظامی جریان دارد، از کارکرد نیرو های امنیتی پاکستان شاکی است.

این باشندۀ محل به رادیو آشنا گفت "نه به مردم و نه هم به مقام های محلی آگاهی دادند که بر ضد دهشت افگنان عملیات می کنیم. آتش توپخانه و هیلیکوپتر از زمین و هوا آغاز شد و مردم در خانه، کوچه و بازار از بین رفتند."

تایید مستقلانۀ تلفات این رویداد دشوار است، زیرا خبرنگاران و ناظران اجازۀ کار در این ساحۀ شدیداً نظامی را ندارند.

موقف طالبان پاکستان

گمانه زنی در مورد عملیات قوای نظامی پاکستان بر ساحات مرزی قبایلی پس از آن به واقعیت مبدل شد، که ملا فضل الله، رهبر طالبان پاکستانی بی درنگ فراخوان صلح حکومت پاکستان را رد کرد و به انجام حملات بر ضد اهداف حکومتی تعهد سپرد.

خادم حسین، تحلیلگر مسایل سیاسی پاکستان می گوید که طالبان به صلح مایل نیستند، زیرا نه اراده و نه هم رویکرد جامع صلح وگفتمان را در درون حکومت می بینند.

او می گوید که حکومت باید یک رویکرد روشن و مبتنی بر نیازمندی های مردم را در وزیرستان شمالی در پیش گیرد.

آقای حسین به صدای امریکا گفت "اقتصاد نظامی ساحه به اقتصاد امن و غیرنظامی مبدل شود، اندیشۀ جهاد و صلاحیت فتوای جهاد از تندروان گرفته شده و صدور چنین فتوای صلاحیت حکومت باشد، کاربرد نیروی نظامی آنهم با تشتت کنونی محدود شود."

این کارشناس پاکستانی پافشاری می کند که در نهایت مذاکره و گفتگو آنهم در یک چهارچوب منطقی و فراگیر در پیش گرفته شود، در غیر آن وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند.

تلاش برای پایان جنگ

در همین حال یک مقام محلی وزیرستان شمالی به خبرگزاری رویترز گفته است که بزرگان و متنفذین محل با نمایندگان ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی نشستی را برگزار کرده اند تا به جنگ در منطقه پایان بخشیده شود.

مقام های پاکستانی قیود بر گشت و گذار را در سرتاسر این ساحه نافذ کرده اند. باشندگان محل می گویند که شمار زیاد ساکنان به دنبال چند روز آتش باری سنگین، خانه های شان را ترک گفته اند.

حافظ گل بهادر، فرمانده طالبان در وزیرستان شمالی گفته است که اگر تهاجم قوای نظامی بر ضد غیرنظامیان امروز دو شنبه متوقف نشود، شورشیان به پاسخ کامل و متقابل خواهند پرداخت.

هرباری که مذاکرات صلح میان حکومت و گروه های تندرو در پاکستان اندکی رمق گرفته است، یکی از رهبران ارشد شورشیان از بین رفته است.

طالبان می گویند که حکومت پاکستان هر بار به بهانۀ مذاکرات صلح، اهداف آنان را تشخیص کرده سپس آن را آماج قرار می دهد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG