لینک های دسترسی

Breaking News

گرمی روابط امریکا-پاکستان و پیامدها برای افغانستان


شیربانو رحمان، سفیر پاکستان در امریکا
شیربانو رحمان، سفیر پاکستان در امریکا
پس از عملیات ترور اسامه بن لادن در شهر ایبت آباد پاکستان در ماه می سال ۲۰۱۱ و کشته شدن ۲۴ محافظ سرحدی پاکستان در بمباری نیروهای امریکایی در ماه نوامبر همان سال، روابط میان پاکستان و ایالات متحده به تیرگی گرایید.

شیربانو رحمان، سفیر پاکستان در واشنگتن که از زمان تعیین اش در این سمت (۲۳ نوامبر ۲۰۱۱) در رفع سؤتفاهمات و بهبود روابط میان دو کشور به شدت فعالیت کرده است، می گوید که حالا پاکستان و ایالات متحده اهداف مشترک ستراتیژیک را در منطقه دنبال می کنند.

رحمان در یک مصاحبه ویژه با بخش اردوی صدای امریکا گفت "یک سلسله امکانات و گزینه های سیاسی میان دو کشور( ایالات متحده و پاکستان) موجود است که میتوان با تکیه به آن به توافقات عمده یی در منطقه نایل آمد. چنانکه گفتم این انتقال برای همۀ ما مهم است و ما یک هدف روشن ستراتیژیک را با هم برای پیروزی در راستای تامین صلح دنبال می کنیم."

بسیاری ها در واشنگتن فکر می کنند که سفیر پاکستان در فروکش نمودن تنش در روابط اسلام آباد – واشنگتن، مؤفق بوده است.

مایکل اوهانلن، تحلیلگر ارشد در انستیتوت بروکنز در واشنگتن به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که امریکا و پاکستان به یکدیگر نیاز دارند. "من با آنهایی که می گویند روابط خوب بازهم تغییر خواهد خورد، موافق نیستم. اگر شما به سال گذشته بنگرید، بهبودیی را مشاهده می کنید. به طور مثال راه تدارکاتی برای نیرو های ناتو در افغانستان، توسط پاکستان باز گردیده و به همین ترتیب ایالات متحده کمک های اقتصادی و امنیتی را به پاکستان فراهم کرده است که در سالهای اخیر به آن کشور وعده داده شده بود."

آینده افغانستان

با خروج تعیین شده نیروهای بین المللی از افغانستان، نقش پاکستان در ساختارهای پس از ناتو در افغانستان بیشتر سر زبانهاست.

رؤسای جمهوری افغانستان و پاکستان در ماه فبروری در لندن تعهد کردند که تا ماه جولای سال روان، روند صلح با طالبان مسلح مخالف دولت افغانستان را مؤفقانه تکمیل خواهند کرد.

شیربانو رحمان می گوید که فرصت های ایجاد شده در افغانستان باید برای رسیدن به اهداف مشترک افغانستان و پاکستان، بکار گرفته شوند.

رحمان گفت "در حالیکه ما با یک سلسله تغییراتی در منطقه در سال ۲۰۱۴ مواجه می باشیم و با آگاهی این نکته که تاثیرات آنی خروج ناتو به اشکال مختلف در ذهن همه گان در واشنگتن و یا در پاکستان وجود دارد، با آنهم من فکر می کنم که این فرصت خوبی است که با استفاده از آن، خلا هایی را که شاید با آن روبرو باشیم، پر سازیم."

پاکستان، بویژه ارتش قدرتمند و اداره استخبارات این کشور، همواره با اتهامات گسترده حمایت از طالبان افغان مواجه بوده است. کشورهای منطقه همچنان پاکستان را به استفاده ابزاری از گروه های دهشت افگن برای مقاصد سیاسی، متهم می کند – اتهاماتی که اسلام آباد آنها را رد می کند.

مایکل اونلن از مؤسسه بروکینز به این بارو است که پاکستان در گذشته اهداف مشخصی را دنبال می کرد. "حالا پاکستان باید فقط یک جانب را انتخاب کند. ما امیدورایم که پاکستان در مسیر یک دید متفاوتی گام بردارد."

چندی پیش بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان هم از "تغییر مثبت" در پالیسی پاکستان برای افغانستان حرف زده بود و گفته بود که این تغییر می تواند به روند صلح در افغانستان، کمک کند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG