لینک های دسترسی

Breaking News

نشانه هایی از بهبود روابط پرتنش هند و پاکستان


نواز شریف صدراعظم پاکستان دعوت هند را برای اشتراک در مراسم تحلیف نرندرا مودی، صدراعظم منتخب هند که روز دوشنبه خواهد بود قبول کرد. این اقدام بی نظیر، امیدواری هایی را در بهبود روابط معمولا متشنج بین دو کشور رقیب مجهز به سلاح هسته ای مطرح کرده است.

اعلان رسمی حاکی است که نواز شریف صدر اعظم پاکستان روز دوشنبه این هفته همراه با مشاورین و مقام های ارشدش برای شرکت در مراسم تحلیف صدراعظم جدید هند به دهلی نو سفر خواهد کرد.

این اعلامیه دفتر صدراعظم پاکستان حاکی است که رهبر پاکستان روز سه شنبه با نرندرا مودی، صدراعظم هند ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

این اولین بار در تاریخ پرمنازعه روابط دوجانبه دو کشور است که رهبر پاکستان در مراسم تحلیف یک صدراعظم هند شرکت می کند. بسیاری ها در پاکستان آقای مودی را به حیث یک رهبر ضد مسلمانان و ضد پاکستان می پندارند.

اما آقای شریف اولین نفر درمیان رهبران خارجی است که تلفونی با صدراعظم منتخب هند صحبت کرد و پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا را در انتخابات اخیر تبریک گفت.

بعضی ها در پاکستان، به طور خاص، رهبران احزاب اسلامی به صدراعظم کشورشان به خاطرسفر به هند هشدار داده است، و به وی بیانات ضد پاکستانی آقای مودی را طی اجتماعات انتخاباتی اش تذکر داده اند.

بهبود روابط پرتنش پاکستان و هند

اما پرویز رشید، وزیر اطلاعات فدرال از تصمیم آقای شریف دفاع کرده گفت پاکستان به این قیمومیتی که به حزب بهاراتیا جاناتا توسط مردم داده شده احترام می گذارد و می خواهد با حکومت جدید هند برای رسیدگی به مناقشات مهم دوجانبه کار کند.

آقای رشید می گوید که حزب بهاراتیا جاناتا برای پنج سال درگیر در هند حاکمیت خواهد داشت و پالیسی های ملی را طراحی می کند و همچنین ماهیت روابط با کشورهای همسایه را تعیین می کند.

پرویز رشید افزود که برای روابط خوب با هند، پاکستان باید با رهبری تازه هند در تعامل باشد، با آنها صحبت کند و بافراموش کردن حوادث تلخ و دردناک گذشته به آنها گوش بدهد.

پاکستان وهند تاریخ روابط پرمناقشه ای دارند و از زمان استقلال از بریتانیا در سال 1947 سه بار با هند جنگیده است. مناقشه ارضی طولانی مدت بر سر منطقه هیمالیایی کشمیر، که سبب دو جنگ بوده، منبع اصلی تنش ها باقی است.

هند فعالیت های دو طرفه را ابتدای سال گذشته بعد از آن به حالت تعلیق درآورد، که سربازان پاکستانی از سرحد مورد مناقشه کشمیر عبور کرده و چندین سرباز هندی را سربریدند. اسلام آباد آن اتهامات را رد کرده است.

مقام های هندی همچنین برای از سرگیری کامل مذاکره به اصطلاح صلح با پاکستان بی علاقه اند مگر اینکه اسلام آباد محاکمه چندین تندرو مظنون را پایان دهد. آن متهمین به نقش داشتن در حملات دهشت افگنی سال 2008 بر مومبایی متهم اند. آن مذاکره دیرینه با هدف حل مناقشات مهم ارضی به شمول کشمیر است.

نواز شریف صدراعظم پاکستان از زمان تصدی صدارت اعظمی به از سرگیری روابط با هند به حیث بخشی از مساعی اش در رسیده گی به آزمون های مزمن اقتصادی و انرژی که پاکستان با آن مواجه است، وعده سپرده است. بهبود روابط بین دو کشور همچنین برای انتقال امنیتی و سیاسی منظم در افغانستان دیده می شود.

گزارش: ایاز گل خبرنگار صدای امریکا در اسلام آباد
ترجمه: محمد احمدی
XS
SM
MD
LG