لینک های دسترسی

Breaking News

جدال قدرت بین حکومت و استخبارات پاکستان


آرشیف
آرشیف

حکومت پاکستان میخواهد که صلاحیت های ادارۀ استخباراتی آن کشور را کاهش دهد ولی تحلیل گران امور ادارۀ استخباراتی پاکستان را یک حکومت دیگر در داخل حکومت عنوان کرده میگویند که ادارۀ ملکی پاکستان توانمندی کاهش صلاحیت های ( آی اس آی) را ندارد.

آیا کاهش صلاحیت های ادارۀ استخباراتی پاکستان یا آی اس آی میتواند تاثیری بر وضعیت جاری افغانستان داشته باشد ؟

گزارش مکمل را در اینجا بشنوید:

به دنبال اتهامات متداوم مقامات بلند رتبۀ امریکایی، افغان، هندی و چینایی، از چندی به این سو کاهش صلاحیت های ادارۀ استخبارات پاکستان در میان اعضای پارلمان آن کشور پخش شده است.

فرحت الله بابر سناتور پاکستانی لایحۀ را به مجلس سنای آن کشور تسلیم داده و طی آن خواستار حذف استقلال کاری "آی اس آی" شده است. در مسودۀ این لایحه آمده است که این اداره باید تحت امر وزارت داخلۀ آن کشور فعالیت کند.

خادم حسین رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات آریانا در پاکستان در صحبت با رادیو آشنا گفت که آی اس آی در داخل ادارات پاکستانی نیز نفوذ زیادی دارد.

او گفت که شبکۀ استبخارات پاکستان خارج از اوامر حکومت عمل میکند و هر گاه این اداره تحت امر حکومت کار را آغاز کند، بعد از آن آنها گفته میتوانند که درادارت حکومت پاکستان فعالیت های ادارۀ استبخاراتی کاهش خواهد یافت.

اما تحلیل گران افغان در این رابطه نظر متفاوتی دارند. میر احمد جوینده عضو پیشین ولسی جرگۀ افغانستان میگوید که حتی رئیس جمهور پاکستان نیز از کاهش صلاحیت های آی اس آی عاجز است و توامندی تصمیم گیری در فعالیت های آن اداره خارج از صلاحیت های حکومت است.

ولی تحلیل گران در یک بخش این موضوع با هم توافق دارند و آن اینکه اگر حکومت پاکستان بتواند ادارۀ "آی اس آی" را به دست بگیرد این امر تاثیرات مثبتی بر وضعیت افغانستان از خود به جا خواهد گذاشت. خادم حسین میگوید که این امر در صورتی قابل اجرا است که پالیسی های حکومت ملکی و ای اس ای مطابقت داشته باشند.

"اگر ادارۀ ای اس ای تحت قیادت حکومت ملکی فعالیت کند، حکومت پاکستان نه تنها با حکومت افغانستان و هند بلکه با سایر کشور های منطقه مذاکره کرده و پیرامون منافع مشترک با آنها برخورد خواهد کرد. و در این صورت وضعیت نه تنها در افغانستان بلکه در آسیای جنوبی بهبود خواهد یافت."

خادم حسین علاوه کرد ادارۀ استخباراتی پاکستان با تعداد از گروه های طالبان کمک و در مقابل برخی از آن ها مبارزه میکند.

تحلیل گران و آگاهان امور به این باوراند که ادارۀ استخباراتی پاکستان نسبت به حکومت ملکی و پارلمان آن کشور دست بالاتری در طرح سیاست خارجی و پیشبرد امور داخلی آن کشور دارد که محدود ساختن صلاحیت های آن وضعیت را نه تنها در داخل پاکستان بلکه در منطقه تغییر خواهد داد.

XS
SM
MD
LG