لینک های دسترسی

Breaking News

فشار روز افزون بر حکومت نواز شریف


عمران خان می گوید آیندۀ نواز شریف را تاریک می بیند
عمران خان می گوید آیندۀ نواز شریف را تاریک می بیند

مظاهرات گستردۀ ضد حکومت مرکزی در پاکستان ادامه داشته، و به روز یکشنبه نیز هزاران تن از اعتراض کنندگان برای سومین روز تحت قیادت دو رهبر احزاب جداگانه، بر جاده های شهر اسلام آباد به تحصن پرداختند.

مظاهره کنندگان می گفتند تا زمانی که خواست های شان بر آورده نشود، به تحصن و مظاهره دوام خواهند داد.

مظاهره کنندگان به روز یکشنبه، در حالی که پولیس آنان را تحت نظر داشت، در چوک آبپارۀ اسلام آباد به تحصن پرداختند.

در حالی که شمار مظاهره کنندگان از آنچه تخمین میشد کمتر بود، اما حضور آنها ساحۀ مرکزی تجارت در پایتخت کشور را فلج کرده و حکومت ملکی نواز شریف را که پانزده ماه از تشکیل آن می گذرد، با بزرگترین مشکل مواجه ساخته است.

عمران خان به روز شنبه در سخنرانی اش خواستار تداوم این مظاهرات برای سومین روز شده بود و تعهد نمود که تحصن اش را تا کناره گیری نواز شریف از قدرت، ادامه خواهد داد.

راهپیمایی به سوی اسلام آباد و برپا شدن مظاهرات گسترده در آن، نگرانی هایی را از بابت ثبات پاکستان به میان آورده است.

نواز شریف حدود یک سال قبل قدرت را با پیروزی چشمگیری در انتخاباتی بدست آورد که نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در تاریخ پاکستان شمرده می شد.

عمران خان، نواز شریف را به تقلب در انتخابات سال گذشته متهم ساخته است، اما آقای شریف از هرنوع تخلف در انتخابات، انکار می کند.

عمران خان شام شنبه در سخنرانی ای که به طرفدارانش ایراد کرد، گفت "وقتی قضیۀ تقلب در انتخابات به اثبات برسد، آن زمان میأ صاحب نواز شریف آینده ات در نظرم تاریک جلوه میکند. مردم پاکستان، یک چیز را به خاطر داشته باشید: این قانون خداوندیست که کیفر و پاداش از سوی خداوند است."

رهبری جمع دیگری از مظاهره کنندگان را، طاهر القادری بر عهده دارد که یک شخص روحانی بوده و ضمناً رهبری حزب عوامی تحریک پاکستان را برعهده دارد. قادری در مورد دورنمای حکومت پاکستان گفت که پس از کنار رفتن نواز شریف و برادرش شهباز شریف از مقام های رسمی، نهاد های قانونگذار منحل خواهند شد و سپس باید برای اصلاحات دموکراتیک، یک حکومت ملی روی کار آید.

مارش یک میلیونی

عمران خان و طاهر القادری هر دو تعهد نموده بودند که یک میلیون از طرفداران شان را به جاده های اسلام آباد فراخوانند، شهری که نفوس آن از یک میلیون و هفتصد هزار تجاوز نمی کند.

قرار تخمین مقامات پولیس، شمار افراد در مظاهرۀ قادری، به حدود ٣٥ هزار و شمار افراد در مظاهرۀ عمران خان به ٢٥ هزار می رسید.

طاهر القادری که یک تبعۀ کانادا نیز می باشد، از طریق شبکه اش در مساجد و مدارس پاکستان، هزاران پیرو وفادار دارد.

از سوی دیگر عمران خان سابق ستارۀ تیم ملی کرکیت پاکستان اکنون رهبری حزب تحریک انصاف، سومین جناح بزرگ در پارلمان پاکستان، را بر عهده دارد.

وی چندی قبل در اعتراض به حملات طیاره های بی سرنشین بر مناطق قبایلی، راهپیمایی بزرگ دیگری را به وزیرستان انجام داده بود. عمران خان طرفدار سیاست نرم در برابر طالبان است.

XS
SM
MD
LG