لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراضات پس از اعدام قاتل یک والی پیشین در پاکستان


در راولپندی، پوستر هایی به دفاع از از ممتاز قادری بر دیوار ها نصب شده بود
در راولپندی، پوستر هایی به دفاع از از ممتاز قادری بر دیوار ها نصب شده بود

پاکستان صبح روز دوشنبه، ممتاز قادری محافظ سلمان تاثیر والی پیشین ایالت پنجاب را که در قضیۀ قتل آقای تاثیر محکوم شناخته شده بود، اعدام کرد. قادری که ادعا داشت سلمان تاثیر کفرگویی کرده و به مقدسات اهانت کرده بود، او را در محضر عام، با ضرب حدود سی گلوله، کشته بود.

امروز در اعتراض به اعدام ممتاز قادری، مظاهراتی در شهر های مختلف پاکستان برپا شد. قادری با وجود آن که از سوی محکمه قاتل شناخته شد و محکوم گردید، اما شماری از افراطگرایان او را به مثابۀ یک قهرمان ستودند.

امروز به خاطر جلوگیری از پیامد های ناگوار و واکنش های خشونت بار در برابر اعدام قادری، بسیاری از مکاتب شهر های اسلام آباد و راولپندی نیز مسدود بودند. حامیان قادری به مسدود ساختن جاده ها پرداختند و تایر ها را آتش زدند. مغازه داران نیز دکان های شان را بسته کردند.

در شهر راولپندی که ممتاز قادری نیز باشندۀ آن بود، آشوبگران بر موتر یک تلویزیون محلی یورش بردند و بر خبرنگاران حمله کردند. در شهر کراچی نیز گروهی از اعتراض کنندگان، درگیری خفیفی با پولیس داشتند.

سلمان تاثیر والی سیکولار ایالت پنجاب پاکستان بود که در حمایت از یک زن مسیحی زندانی شده به اتهام کفرگویی، سخن میگفت. آن زن مسیحی به اتهام آتش زدن به قرآن، چندین سال زندانی شد، و سلمان تاثیر میگفت که قانون منع اهانت به مقدسات (موسوم به قانون توهین رسالت) باید لغو شود زیرا بر اساس آن، مردم هدف قرار گرفته و زندگی شان برباد میشود.

ممتاز قادری، یک افسر پولیس که وظیفۀ محافظت سلمان تاثیر را داشت، او را در ماه جنوری سال ۲۰۱۱ در یک بازار و در ملأ عام با ضرب گلوله کشت و سپس گفت به خاطری این کار را انجام داد که گویا سلمان تاثیر برضد قانون منع اهانت به مقدسات صحبت میکرد.

قادری اواخر همان سال، از سوی محکمۀ ضد دهشت افگنی در راولپندی به اعدام محکوم شد اما تطبیق سزای اعدام او تقریباً پنج سال به تأخیر افتاد و در نهایت به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۱۶ اعدام گردید.

برگردان: فؤاد لامع

XS
SM
MD
LG