لینک های دسترسی

Breaking News

جزیره جدید پاکستان در حال نابودی است


این جزیره که بنام "جزیره زلزله" یاد می شود در یک کیلومتری بندر ساحلی گوادر چند ساعت بعد از زلزله شدید به وجود آمد.
این جزیره که بنام "جزیره زلزله" یاد می شود در یک کیلومتری بندر ساحلی گوادر چند ساعت بعد از زلزله شدید به وجود آمد.
تحقیق کنندگان در پاکستان تغیراتی آشکاری را در سایز جزیره جدید می بینند که چندی قبل در جزیره عرب نزدیک به ساحل جنوب غرب این کشور دراثر زلزله ٢۴ سپتمبر بوجود آمده است.

این جزیره که در بین مردمان بنام "جزیره زلزله" یاد می شود در یک کیلومتری از بندر ساحلی گوادرچند ساعت بعد از زلزله شدید ۴٠٠ کیلومتردور تربوجود آمد.

دانشمندان در ابتدا اعلام کردند که این جزیره جدید ١٨ متر از سطح بحر بلندی داشته و ١٨٢ مترطول و ١٥٢ متر عرض دارد.

عبدالرحیم بیولوژی دانی که با صندوق وجهی حیات وحش پاکستان کار می کند می گوید که از ابتدای بوجود آمدن در چند ماه گذشته این جزیره تا حال سه متر دوباره زیرآب شده است. نامبرده تا حال به این جزیره چندین سفر کرده است تا مطالعاتی را در خصوص آن اجرا کند. او می گوید سطح این جزیره از لای پوشیده بوده و دارای صخره ها و سنگهای بزرگ می باشد.

رحیم می گوید ساحات لای دار این جزیره مواجه با شسته شدن است و امکان دارد تمام جزیره در مدت یکسال دوباره ناپدید گردد.

مطبوعات پاکستانی از قول دانشمندان انستتیوت بحرشناسی در کراچی می گویند که اداره هوانوردی و فضایی ملی ایالات متحده امریکا از روی عکس های هوایی که گرفته است چنین نشان میدهد که جزیره روز تا روز خورد و خورد تر می شود.

درحالیکه زلزله شدیدی با شدت ٧،٧ درجنوب غرب بلوچستان نزدیک به بندر گوادر باعث باوجود آمدن این جزیره گردید خسارات زیاد مالی و جانی را به بار آورد، اما این جزیره کوچک زمینه کاروباری را برای تعدادی نیز فراهم کرده است.

عبدالرحیم می گوید، تعداد زیادی از سیاحین به شمول زنان و اطفال از شهرهای نزدیک و سایر نقاط پاکستان و حتی اتباع کشورهای خارجی به دیدن این جزیره می آیند.

این سیاحین می خواهند با پرداخت پول و با قایق ها به این جزیره بیایند.

رحیم گفته است که او تحقیقاتی را درین جزیره براه انداخته است و درنتیجه دریافت کرده است که جزیره زلزله از لحاظ تنوع حیاتی خیلی غنی می بشاد. یافته های عبدالرحیم را ماهیگیران منطقه که در اطراف این جزیره به ماهی گیری اشتغال دارند نیز تایید کرده اند.

ماهی گیران می گوید جزیره تعداد زیاد ماهیان کوچک را بخود جلب می کند و ماهیان کلان برای خوراک ازین ماهیان هجوم می برند و ماهی گیران با استفاده از فرصت مقدارزیاد ماهی را شکار می کنند.

گزارش: ایاز گل، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: عبدالواجد عادل
XS
SM
MD
LG