لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان درگیر جنگ است - چوهدری


حمله بر میدان هوایی کراچی
حمله بر میدان هوایی کراچی
وزیر داخلۀ پاکستان حکومت پاکستان گفته است که حمله کنندگان بر میدان هوایی کراچی ممکن شهروندان خارجی بوده باشند.

قوای نظامی پاکستان می گوید که کم از کم چهار تندرو مظنون روز سه شنبه در نزدیکی میدان هوایی شهر کراچی بر یک مرکز آموزشی نیرو های امنیتی میدان هوایی گلوله باری کرد.

به گفتۀ مقام های پاکستانی، مهاجمین هیچ خسارت و تلفاتی را به بار آورده نتوانستند و پس از گلوله باری نیرو های امنیتی موفق به فرار شده و خود را در یک محلۀ فقیر نشین همجوار پنهان کردند.

در همین حال وزیر داخلۀ پاکستان می گوید که بر اساس اطلاعات، عاملین حملۀ مرگبار بر میدان هوایی کراچی که بر علاوۀ مهاجمین ، جان ۱۸ نفر دیگر را گرفت، ممکن تندروان خارجی باشند.

چوهدری نثار علی خان گفت که با اینحال بسیار زود است که در این مورد حکم قطعی شود. او افزود که این موضوع تنها زمانی تایید شده می تواند که آزمایشات طبی و کالبد شگافی بر اجساد مهاجمین انجام شود.

وزیر داخلۀ پاکستان هشدار داد که در پی حملات اخیر، تمام آن کشور باید به حالت آماده باشد قرار گیرد. او افزود که اکنون پاکستان ساحۀ سرتاسر درگیر جنگ است. چوهدری این جنگ را نابرابر خوانده از استخبارات، رسانه ها و مردم پاکستان خواست که بسیار فعال باشند. به گفتۀ او هر ساحه و هر ساختمان می تواند یک هدف احتمالی باشد.

وزیر داخلۀ پاکستان گفت که تندروان با حمله به میدان هوایی کراچی می خواستند از یک سو طیاره ها را تخریب کنند و از سوی دیگر مردم را گروگان گرفته و از آنها به صفت سپر انسانی یا ابزار چانه زنی برای نیل به اهداف شان استفاده کنند.

اما برای شماری از شهروندان پاکستانی حادثۀ میدان هوایی کراچی به معما مبدل شده است.

چنویز عباسی، باشندۀ اسلام آباد می پرسد که دهشت افگنان چگونه توانستند جسورانه بر میدان هوایی یورش ببردند؟ او همچنان می پرسد که چگونه امکان دارد که نیرو های امنیتی آنهمه سلاح و مهمات را دیده نتوانند؟

منتقدین می گویند که حملۀ اخیر طالبان بر میدان هوایی کراچی، ضربۀ مهلکی به تلاش های نواز شریف، صدر اعظم پاکستان برای مذاکرات صلح با تحریک طالبان پاکستانی است.
خالد رحمان، رئیس انستیتیوت مطالعات پالیسی پاکستان می گوید که ابتکار صلح میان حکومت و طالبان "بد بختانه که با روش نادرست" در پیش گرفته شد.

رحمان گفت: "از جانب تحریک طالبان پاکستانی یک تصمیم متحدانه گرفته شد، اما تمام گروه های زیر چتر این گروه در دل طرفدار آن نبودند. بد بختانه که از جانب حکومت پاکستان نیز چنین است: همزمانیکه حکومت بر استراتیژی مذاکره فشار وارد می کند، برخی اختلاف نظر ها در میان بخش های مختلف حکومت وجود دارد."

طالبان پاکستانی ضمن پذیرفتن مسوولیت حملۀ مرگبار روز یک شنبه هشدار دادند که حملات بیشتری را انجام خواهند داد. آن گروه گفته است که این حملات در انتقامجویی از کشته شدن حکیم الله محسود، رهبر آن گروه در ماه نومبر در اثر حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکایی انجام می شود.
XS
SM
MD
LG