لینک های دسترسی

Breaking News

نظریات مختلف در حل مسألۀ افغانستان و پاکستان


به دنبال تقاضای وزارت خارجۀ پاکستان برای میانجی گری کشور سوم پیرامون حل منازعات اخیر بین کابل و اسلام آباد، تحلیلگران امریکایی نظریات مختلف دارند.

پس از آن که افغانستان و پاکستان، نام ها و معلومات در مورد مراکز تندروان را به یک دیگر فرستادند ، وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که روند پی گیری و تسلیم دهی تندروان هر دو جانب، باید توسط کشور سومی نظارت شود.

اما تحلیلگران امریکایی در این خصوص دیدگاه های متفاوت دارند. معید یوسف آگاه مسایل سیاسی از انستیتیوت صلح امریکایی مستقر در واشنگتن دی سی می گوید که میانجی گیری کشورسوم در این مسأله نمی تواند ثمر بخش باشد. " مسأله این است که کشور سوم نیز بر گفتگو ها میان افغانستان و پاکستان تاکید خواهد کرد و خواستار حل مشکل از این طریق خواهد شد.

اگر مسأله هند و پاکستان می بود و کشور سوم دخیل میشد- دلیل آن این است که آن دو کشور حاضر نمی شوند تا با هم مذاکره کنند. اما در مسالۀ افغانستان و پاکستان باید گفت که اینگونه نیست. در بدترین وضعیت مقامات هر دو کشور باهم دیدار ویا هم از طریق تیلفون صحبت می کنند از این لحاظ نقش کشور سوم منحیث ناظر یا میانجی نمی تواند که مشکل را حل کند".

آقای یوسف علاوه کرد که هر دو کشور باید راهکارهای صادقانه یی را روی دست گیرند تا اقدامات که روی آن صحبت می شود- جامعه عمل بپوشاند.

نظر افغانستان

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه گفت که در صورت حضور کشور سومی که بر اقدامات هر دو کشور نظارت کند، کابل حاضر است تا به گونۀ مشترک روی فهرست‌های دهشت افگنان و نگرانی‌های هردو کشور مذاکره نماید:" افغانستان آماده است با پاکستان مشترکا روی لست های هر دو طرف و همچنان نگرانی های هر دو طرف مسولانه بحث و اقدام کند که یک کشور سومز اقدامات و اجرات هردو کشور درین خصوص نظارت به عمل آورد".

اقای یوسف گفت که افغانستان به دلیل حمایت ایران و روسیه از طالبان، میانجی گری این دو کشور را نخواهد پذیرفت. به همین روال اسلام آباد به دلیل دشمنی دیرینه با هند، نظارت دهلی جدید از این ورند را قبول نخواهد کرد.

لیزا کورتس از بنیاد هریتج مستقر در واشنگتن می گوید ایالات متحده با حضور نظامی، آموزشی و حمایویی در افغانستان و کمک های نظامی در مبارزه با تندوران در پاکستان می تواند که نقش مهمی رامنحیث کشور سوم یا میانجی در گفتگوها میان پاکستان و افغانستان داشته باشد:" ایالات متحده می تواند که میانجی خوب در این گفتگوها باشد. زیرا این کشور در گذشته نیز در همچو گفتگو ها شریک بوده است".

او افزود که امریکا درمنطقه علایق خود را داشته و همچنان حامی افغانستان و متحد پاکستان است و از این رو میتواند، میانجی خوب ثابت شود.

میانجیگیری ترکیه

در همین حال، نواز شریف، صدراعظم پاکستان در انقره درپاسخ به سوالی گفته است که ترکیه می تواند که میانجی خوب در حل منارعه میان افغانستان و پاکستان باشد.

خانم کرتس همچنان افزود که تبادله فهرست از نام های دهشت افگنان میان دو کشور نقطه آغاز برای گفتگوها در کاهش تنش بین افغانستان و پاکستان خواهد بود که می تواند باعث تضعیف دهشت افگنان و شورشیان در هر دوسوی سرحد شود.

تنش های میان افغانستان و پاکستان یک بار دیگر زمانی اوج گرفت که موجی از حملات در شهر های عمده پاکستان باعث هلاکت و هرج ومرج گردید.َ

XS
SM
MD
LG