لینک های دسترسی

Breaking News

بیجا شدن صد ها هزار نفر از وزیرستان شمالی


پاکستان مهاجرت بیجاشدگان را به افغانستان رد کرد
پاکستان مهاجرت بیجاشدگان را به افغانستان رد کرد
ارتش پاکستان از دو هفته به اینسو برای از میان برداشتن شورشیان محلی و جنگجویان خارجی در منطقۀ ناآرام وزیرستان درگیر جنگ است. گفته می شود که این تندروان در حملات در پاکستان و خشونت ها در مرز های آن کشور با افغانستان دخیل اند.

مقامات ارتش پاکستان می گویند که بیش از ۲۶۰ تندرو و عمدتاً جنگجویان خارجی را در داخل و اطراف ساحات درگیر جنگ کشته اند. مقامات همچنان گفته اند که شماری از نظامیان ارتش پاکستان در حملات شورشیان کشته شده اند.

تایید مستقلانۀ آمار ارایه شده از سوی ارتش پاکستان دشوار است، چون خبرنگاران و امدادگران به مناطق جنگزده دسترسی ندارند.

جنگ میان نظامیان پاکستانی و شورشیان مستقر در وزیرستان شمالی، شمار زیادی از ساکنان این مناطق را بیجا کرده است.

عبدالقادر بلوچ، وزیر حکومت پاکستان در امور مهاجرین و بیجاشدگان داخلی می گوید که شمار بیجاشدگان روز تا روز افزایش می یابد و به زودی رقم آنان از مرز ۴۰۰ هزار نفر بالا خواهد رفت.

آقای بلوچ گفت که برای خانواده های بیجا شده غذا، آب آشامیدنی و پول نقد برای رفع نیازمندی های فوری شان فراهم شده است. او افزود که برای رسیدگی به مشکلات دراز مدت بیجاشدگان نیز ترتیبات گرفته است. با اینحال به گفتۀ آقای بلوچ شمار اندک خانواده های بیجا شده به مراکز امدادرسانی آمده اند.

عبدالقادر بلوچ گفت که در بنو، تانک، دیره اسماعیل خان و لکی رود تاون کمپ های بیجا شدگان ایجاد شده است، اما او از قول ناظران می گوید که بیجاشدگان وزیرستان شمالی نمی خواهند که در کمپ ها مستقر شوند.

پرهیز از رفتن به کمپ ها

این مقام پاکستانی می گوید که مردم به جای رفتن به کمپ ها، رفتن به خانۀ بستگان شان، کرایه گرفتن خانه و رفتن به جا های دیگر را ترجیح می دهند زیرا به خاطر رسوم و عنعنات خویش نمی خواهند که زنان شان در جوامع بیگانه ظاهر شوند.

مقامات پاکستانی می گویند که اندکی پس از آغاز حملۀ ارتش پاکستان، به ۴۰۰ خانوادۀ مهاجر افغان ساکن در ساحات مرزی وزیرستان شمالی کمک شد تا به افغانستان عودت کنند.

آقای بلوچ تصدیق کرد که شماری از شهروندان پاکستانی نیز در تلاش یافتن محل مسکون شاید به افغانستان مهاجر شده باشند، اما او گزارش های سازمان ملل متحد را رد کرد که بیش از ۶۰۰۰ پاکستانی به مناطق شرقی افغانستان پناه برده اند.

بلوچ گفت: " تا کنون این رقم مشخص نشده است. به ما گفته شده است که حدود ۳۰ شهروند پاکستانی به افغانستان رفته اند، اما گزارشی در مورد جمعیت بزرگ مهاجرین نداریم. به یقین که شمار هزاران مهاجر درست نیست."

آقای بلوچ اضافه کرد که پاکستان تاکنون از ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی نخواسته است که برای رسیدگی به مشکل بیجاشدگان آن کشور وارد عمل شود.

بلوچ، این جنرال پیشین ارتش پاکستان می گوید که نیروهای امنیتی کل مناطق وزیرستان را که در آن عملیات ضد دهشت افگنی جریان دارد، محاصره کرده اند تا از فرار شورشیان از منطقه جلوگیری شود.

او افرود که اسلام آباد با حکومت افغانستان تفاهم کرده است تا برای جلوگیری از فرار شورشیان به داخل افغانستان ترتیبات لازم گرفته شود.

گمانه زنی هایی وجود دارد که به دلیل کوهستانی بودن منطقه عملیات نظامیان پاکستانی ممکن به درازا کشانده شود، اما مقامات پاکستانی ابراز امیدواری کرده اند که این عملیات به زودی به پایان خواهد رسید.
XS
SM
MD
LG