لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور جدید پاکستان از حزب نواز شریف انتخاب شد


ممنون حسین، عضو حزب مسلم لیگ نواز به حیث رئیس جمهور پاکستان انتخاب گردید.

رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهور جدید در پارلمان و اسمبلی های ایالتی صورت گرفت.

اما حزب مردم پاکستان (پیپلزپارتی) انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده شاکی بود که میعاد انتخابات از ششم ماه اگست پیشتر راه اندازی شده است.

ممنون حسین، 73 ساله، یک تجارت پیشه یی است که بعداً به دنیای سیاست رو آورد.
آقای حسین دوازهمین رئیس جمهور پاکستان می باشد که جایگزین آصف علی زرداری از حزب مردم پاکستان می شود.

رئیس جمهور تازه منتخب پاکستان از متحدین نزدیک نواز شریف صدراعظم آن کشور به حساب می آید که در سال 1999 برای مدت کوتاهی والی ایالت سند بود.

نقش رئیس جمهور

رسمت ریاست جمهوری در پاکستان شکل تشریفاتی و نمادی دارد. پرویز مشرف در زمان حکومت خود با تعدیل قانون اساسی پاکستان صلاحیت های رئیس جمهور را بیشتر ساخته بود، اما آن قوانین در پنج سال اخیر دوباره تعدیل شد.

از آنجاییکه مسلم لیگ نواز اکثریت بارزی را در پارلمان پاکستان دارا می باشد قبل از اعلام نتایج نیز گمانه زنی ها بر پیروزی ممنون حسین بیشتر بود.

فیصل سبزواری از حزب مسلم لیگ قاعد اعظم از ایالت سند ابراز امیدواری می کند که آقای ممنون بتواند از این عهده موفقانه به در آید. او افزود "آرزومندم او تمام شرایط خاص این دفتر را برآورده بسازد. مسلم لیگ نواز همواره به همزیستی باور دارد به همین دلیل است که وقتی با ما تماس گرفتند."

جنجال ها روی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمانی در هم شکست که محکمۀ عالی پاکستان هفتۀ گذشته با پیشنهاد حزب مسلم لیگ نواز مبنی بر راه اندازی قبل از وقت انتخابات موافقت کرد. تاریخ اصلی انتخابات ششم ماه اگست تعین شده بود.

زمان برگزاری انتخابات

پیپلزپارتی پاکستان که دومین اکثریت پارلمان آن کشور را در دست دارد انتخابات را تحریم کرد.

اعضای آن شکایت دارند که محکمۀ عالی به تقاضای حزب مخالف گوش فرا نداده و با این تاریخ پیپلزپارتی زمان کافی برای کمپاین نداشته است.

هر چند با حضور پیپلزپارتی و نامزدی کاندی آن حزب نیز احتمال قوی برنده شدن ممنون حسین وجود داشت، تحریم آن حزب می تواند روی مشروعیت انتخابات تاثیر گذار باشد.

کاندید دومی برای پست ریاست جمهوری پاکستان، وجیه الدین احمد، یک قاضی متقاعد محکمۀ عالی سند از تحریک انصاف به رهبری عمران خان بود.

شیرین مزاری از تحریک انصاف پاکستان به اسوشیتدپرس گفت که این انتخابات از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید در آن اشتراک کنند. او افزود "انتخابات ریاست جمهوری است و بسیار بااهمیت است. می خواهیم بخشی از پیشبرد و تقویت روند دمکراتیک در پاکستان باشیم."

ممنون حسین به تاریخ هشتم ماه سپتمبر با ختم دورۀ پنج سالۀ آصف علی زرداری، رسماً زمام امور ریاست جمهوری را در دست خواهد گرفت.

(در تهیۀ این گزارش مواد خبر رسانی اسوسیتد پرس به کار برده شده)
XS
SM
MD
LG