لینک های دسترسی

Breaking News

با دیدن "افغان یا پتهان" به پولیس خبر دهید – پولیس پنجاب


آگاهان این اقدام را مایۀ ترویج نفرت و تعصب خوانده اند
آگاهان این اقدام را مایۀ ترویج نفرت و تعصب خوانده اند

پس از حملات دهشت افگنی اخیر در ایالت پنجاب پاکستان به ویژه در ولسوالی مندی بهاوالدین راولپندی، پولیس تعقیب افراد ساحات قبایلی را آغاز کرده و به گفتۀ مقام‌های امنیتی هدف این کار تامین امنیت است.

پولیس در ولسوالی مندی بهاوالدین پنجاب با نشر ابلاغیه‌ای از مردم خواسته است که اگر کسی را با قیافۀ "افغان" یا "پتهان" می‌بینند، به پولیس اطلاع دهند. پولیس گفته است که ممکن این افراد با "عزم ناپاک" کدام عمل دهشت افگنی را انجام دهند.

رسانه‌های پاکستانی نیز از قول پولیس آن کشور گزارش داده اند که پیگرد پشتون‌های قبایلی در راولپندی افزایش یافته و به آنان کارت‌های هویت کمپیوتری "چیپ دار" توزیع شده است تا رفت و آمد شان ثبت شود. پولیس همچنان پیشنهاد کرده است که پشتون‌ها در یک ساحه گرد آورده شوند تا پیگرد آنان آسان شود.

تخمین زده می شود که حدود ۴۳۰۰ باشندۀ ساحات قبایلی در شهر و مربوطات راولپندی زندگی یا کار و بار دارند. همچنان ۶۱۰ پشتون قبایلی در اتک، ۲۴۵ در جهلم و ۲۸۰ پشتون قبایلی دیگر در چکوال زیست دارند.

شاهی سید، سناتور حزب عوامی نشنل پارتی به، رادیو دیوه، صدای امریکا گفت که در پنجاب، پشتون‌ها به دیدۀ شک و تردید نگریسته شده و باید به گفتۀ وی این موضوع در سنای پاکستان مطرح شود. او افزود که برای پایان بخشیدن چنین اقدامات صدا بلند شود زیرا به باور وی این کار مایۀ ترویج تعصب و نفرت می‌شود.

آگاهان می‌گویند که دید متفاوت به پشتون‌ها در پنجاب، امر تازه نیست، اما اکنون به این تبعیض حیثیت رسمی داده می‌شود.

شهریار خان، استاد مطالعات بین المللی در پوهنتون اقرا که خود نیز پشتون است، برخورد دوگانه با ساکنان قبایلی را در پنجاب نه تنها عامل بی روزگاری پشتون‌ها خوانده بلکه به باور وی اینکار می تواند انگیزۀ برای قوم پرستی و جدایی طلبی در سطح کشور شود.

ترجمۀ دری ابلاغیۀ پولیس مندی بهاوالدین که در مکتوب رسمی دولتی نه، بلکه در یک کاغذ عادی شبیه شب نامه به زبان اردو نشر شده است، چنین است:

"با در نظر داشت واقعات دهشت افگنی اخیر، از تمام مردم خواسته می‌شود که افراد مشکوک با قیافۀ افغان یا پتهان که در جاهای مختلف قهوه پشاوری، میوۀ خشک، سامان بازی و سایر لوازم خانه را به فروش می‌رسانند، ممکن با عزم ناپاک در هرجای کشور، حملات دهشت افگنی را انجام دهند. اگر کسی، افرادی با قیافۀ افغان یا پتهان را ببیند که قهوه پشاوری، میوۀ خشک، سامان بازی و سایر لوازم خانه را به فروش می‌رسانند یا هم افراد مشکوک را می‌بینند، فوراً به نزدیک‌ترین حوزه یا ماموریت پولیس اطلاع داده و یا هم با تماس به شمارۀ ۱۵، پولیس را با خبر سازند."

روزنامۀ انگلیسی زبان "پاکستان تودی" از قول رئیس پولیس پنجاب گزارش داده است که آگاهی دهی به مردم در مورد دهشت افگنی آغاز شده است، اما به گفتۀ وی مشخصاً در مورد هدف قرار دادن پشتون‌ها به کسی دستور داده نشده است.

با اینحال، پاکستان تودی از قول عبدالروف، سخنگوی پولیس مندی بهاوالدین نگاشته است که به خاطر آگاهی عامه در مورد حملات دهشت افگنی، این اعلامیه صادر شده است.

XS
SM
MD
LG