لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: معیار دوستی کشورها، ایستادگی آنان در کنار ما است


Nawaz Sharfi Ghani
Nawaz Sharfi Ghani

رئیس جمهور افغانستان در دیدار با نواز شریف صدر اعظم پاکستان در مورد مسایل دو جانبه از جمله تحکیم روابط دوجانبه، مبارزه با دهشت افگنی و صلح و امنیت منطقه یی صحبت کرد.

رهبران دو کشور توافق کردند که به خاطر از بین بردن پناهگاه های شورشیان در مناطق مرزی بیان افغانستان و پاکستان عملیات مشترک طرحریزی و تطبیق شود.

محمد اشرف غنی در این دیدار گفته است که هم اکنون معیار دوستی برای افغانستان این است که کدام کشور در کنارش می ایستد. او افزوده است که بحث کنونی افغانستان با پاکستان در مورد تهدیدات مشترک است.

آقای غنی در این دیدار ضمن تاکید بر ارادۀ مردم افغانستان به فایق آمدن بر چالش های موجود گفت "حکومت وحدت ملی هم وحدت دارد و هم اراده و به قوت به کار خود ادامه می دهد."

رئیس جمهور افغانستان گفت که جنگ را تروریزم بین المللی و منطقه یی بر افغانستان و پاکستان تحمیل کرده و به گفتۀ وی دو کشور نیاز به مبارزۀ مشترک بر ضد این پدیده دارند. آقای غنی رفاه و ثبات آسیا را در گرو همکاری و دیدگاه مشترک افغانستان و پاکستان خواند.

نواز شریف در این دیدار گفت"دشمنان افغانستان، دوستان پاکستان نیستند." این گفتۀ آقای شریف شاید اشاره به ادعای افغانستان باشد که پاکستان را به تفکیک طالبان - طالبان خوب و طالبان بد- متهم می کند.

آقای شریف ضمن محکوم کردن شورشگری طالبان در افغانستان گفت که پاکستان در برابر هرگونه تلاش برای بی ثبات ساختن افغانستان ایستادگی کرده و دشمن افغانستان را دشمن خود خواهد پنداشت.

صدر اعظم پاکستان گفت که از روند صلح افغانستان به مالکیت افغان ها و رهبری افغان ها حمایت میکند و از هرگونه همکاری کشورش در این زمینه وعده سپرد. او گفت که پاکستان همه پروژه های ساختمانی نیم کارۀ خود را در افغانستان به پایۀ اکمال خواهد رساند.

صدر اعظم پاکستان را در این سفر راحیل شریف لوی درستیز، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و شمار دیگر از مقام های بلند پایۀ حکومت پاکستان همراهی می کنند.

در این سفر صدراعظم نواز شریف بر علاوه صحبت های مشترک صحبت دو به دو با محمد اشرف غنی داشت و همچنان با داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت دیدار و گفتگو کرد.

مجیب الرحمن حیمی سخنگوی ریاست اجرائیه می گویدکه محور بحث های رئیس اجرائیه با صدر اعظم پاکستان را همکاری های مشترک در مبارزه با تروریزم، گسترش روابط اقتصادی و کار مشترک برای بلند بردن اعتماد و بهبودی که به گفته اقای رحیمی در این اواخر در روابط دو کشور به وجود آمده تشکیل می داد.

به ادامه سفرهای مقامات پاکستانی به کابل پس از ایجاد حکومت وحدت ملی این نخستین سفر صدراعظم شریف به کابل است.

اما بعد از تاسیس حکومت وحدت ملی رفت و برگشت مقامات پاکستان به افغانستان نسبت به هر وقت دیگر بیشتر شده است. طی یک هفته گذشته این سومین مقام بلند رتبه پاکستان است که به کابل سفر می کند.

قبل از این آصف علی زرداری رئیس جمهور پیشین پاکستان در اخیر هفته گذشته به کابل سفر کرد و همچنان یک روز قبل از سفر آقای زرداری به کابل رضوان اختر رئیس استخبارات پاکستان نیز دیدار سری با رئیس جمهور افغانستان داشت.

XS
SM
MD
LG