لینک های دسترسی

Breaking News

در پی حملات راکتی پاکستان مقامات امنیتی افغان به ننگرهار رفتند


مقامات افغان گفته اند که حدود ۴۰۰ راکت به ولایات شرقی اصابت کرده است
مقامات افغان گفته اند که حدود ۴۰۰ راکت به ولایات شرقی اصابت کرده است

در جریان سه روز گذشته، حدود ۴۰۰ راکت بر ولایات شرقی افغانستان اصابت کرده است و در پی این حملات، مقامات ارشد امنیتی برای بررسی وضعیت به ننگرهار رفته اند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفت که تخطی‌های مرزی از سوی پاکستان صورت گرفته است.

معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تأکید کرد که تخطی‌های مرزی پاکستان را مجراهای دیپلوماتیک افغانستان پی‌گیری می‌کند؛ اما اگر تداوم یابد، اردو بر اساس "رسالتی" که دارد، دفاع از جغرافیای افغانستان بر اردو فرض است و اجرا خواهد شد.

او افزود "وضعیتی که در آنجا به وجود آمده، لوی درستیز به خاطر قطعات را یک دفعه ببیند و احضارات را ببیند، همچنان طوری که خبر دارید ما در کوت ننگرهار یک عملیات داریم، به خاطر ترتیب و تنظیم فعالیت‌های اردو در مبارزه علیه تروریزم و اجرای عملیات مؤثر لوی درستیز به جلال‌آباد رفته و یقیناً که وضعیت را از نزدیک زیر مراقبت قرار خواهند گرفت".

در همین حال، عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به صدای امریکا گفت، به نیروهای امنیتی افغان امر آماده‌باش داده شده و بر علاوۀ قدم‌شاه شهیم لوی درستیز اردوی افغانستان، جنرال عبدالرحمان رحمان و ادیب فهیم معاون اول ریاست امنیت ملی برای بررسی حملات راکتی پاکستان وارد ننگرهار شده اند.

به گفتۀ وی، در رده‌های بالایی دولت تلاش جریان دارد تا حملات راکتی پاکستان از مجرای دیپلماتیک حل شود؛ اگر از این طریق حل نشد، نظامیان افغان به انجام عمل مشابه آماده اند.

به گفتۀ سخنگوی والی ننگرهار حدود 300 راکت از روز جمعه تا امروز بر ولسوالی لعل‌پور اصابت کرده است. هنوز از تلفات جانی این حملات راکتی گزارش نشده؛ اما مقامات ننگرهار گفته اند که حدود ۲۰۰ فامیل از آن ولسوالی منازل شان را ترک کرده اند.

این حملات سبب شده است که برخی باشندگان لعل‌پور امروز تظاهراتی را برضد پاکستان راه‌اندازی کنند.

از سوی دیگر، عبدالغنی مصمم سخنگوی والی کنر گفت، دیشب در حدود ۷۰ فیر راکت از آن سوی خط دیورند بالای ولسوالی‌های سرکانو و خاص کنر پرتاب شده است.

او گفت این حملات، فرامرزی بر مناطق کوهستانی اصابت کرده و در مورد تلفات آن معلومات هنوز روی دست ندارند.

به گفتۀ وی، ۵۵ فیر بالای ولسوالی سرکانو و پانزده فیر بالای ولسوالی کنر خاص پرتاب شده است.

گفته می‌شود که در حملات راکتی از روز جمعه به این طرف بر ولایت کنر، دو تن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

مقامات گفته اند که شمار نیروهای مرزی پاکستان در نزدیکی خط دیورند در ساحات مرزی ولایات ننگرهار و کنر افزایش یافته است.

برخی مقامات ادعا کرده اند که پاکستان می‌خواهد با انجام حملات راکتی، عملیات برضد داعش را در ولسوالی کوت و ده بالا با مشکل مواجه سازند.

در همین حال، عبدالله عبدالله رییس اجراییه افغانستان در دیدارش با شماری از بزرگان و متنفذان قومی ولایت کنر در کابل گفته است که تلاش‌های حکومت برای متوقف‌ساختن حملات راکتی به ولایت‌های ننگرهار و کنر آغاز شده است.

پاکستان هنوز در خصوص حملات راکتی نیروهای مرزی آن کشور بر خاک افغانستان چیزی نگفته است.

اما به روز جمعه وزارت خارجه افغانستان، ابرار حسین، سفیر پاکستان را احضار کرد و حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان، در مورد حملات اخیر نیروهای پاکستانی بر مناطق شرقی افغانستان خواهان وضاحت شد.

XS
SM
MD
LG