لینک های دسترسی

Breaking News

در پاکستان ممکن تمام رسانه های اجتماعی، منع قرار داده شوند


مقامات قضایی پاکستان از حکومت خواسته اند تا فوراً تمام آن ویب سایت هایی را که مطالب "کفر آمیز" به نشر میرسانند، مورد تعقیب قرار دهد.

محکمۀ عالی اسلام آباد هشدار میدهد که هشدار داده است که ممکن "تمام رسانه های اجتماعی" که محتویات کفرآمیز داشته باشند، در پاکستان مسدود گردند. این محکمه تا روز دوشنبۀ هفتۀ آینده تصمیم اش را در مورد ممنوع قرار دادن یا ندادن رسانه های اجتماعی در پاکستان، را اعلام خواهد کرد.

در همین حال، وزیر داخلۀ پاکستان میگوید که به منظور منع مطالب "کفرآمیز و توهین آمیز به مقدسات" در شبکه های اجتماعی، در همکاری با سایر کشور های مسلمان، یک طرزالعمل مشترک را ترتیب خواهد داد.

محکمۀ عالی اسلام آباد، درخواستی را مبنی بر منع مطالب توهین آمیز در شبکه های اجتماعی، تحت غور دارد. هفتۀ گذشته، به مقامات حکومت نواز شریف هدایت داده شد که عناصر عامل پخش چنین مطالب در شبکه های اجتماعی را شناسایی کرده و آنها را به سزای اعمال شان برسانند.

شوکت عزیز صدیقی، قاضی محکمۀ عالی اسلام آباد، روشنفکری را نسبت به دهشت افگنی خطرناک خوانده بود. این قاضی گفته بود که تمام مطالب توهین آمیز به مقدسات، باید در پاکستان از رسانه های اجتماعی دور شوند، و اگر برای این کار لازم افتد که تمام رسانه های اجتماعی مسدود شوند، نیز باکی نخواهد بود.

خانوادۀ شوکت عزیز صدیقی، با گروه جماعت اسلامی روابط داشته و یکی از بزرگان خانواده اش، از رهبران این گروه اسلامگرا پنداشته میشود.

چودری نثار علی خان، وزیر داخلۀ پاکستان، امروز چهارشنبه، در یک نشست خبری در اسلام آّباد گفت که پاکستان بر آزادی بیان باورمند است، اما اگر جلو تمسخر بر مقدسات مسلمانان گرفته نشود، به گفتۀ او، شبکه های اجتماعی "بیشتر از مذهب و ایمان" مهم نخواهد بود.

او در سخنانش افزود: «من از سفرای کشور های مسلمان در اسلام آباد دعوت میکنم تا با این مسئله، از دید یک امت، برخورد صورت گیرد. این تنها مسئلۀ پاکستان نیست، این مسئلۀ تمام جهان اسلام است. آنان کشور های مربوطۀ شان را آگاه سازند. و منظور پاکستان اینست که برای پاسداری از حریم مقدسات، باید روی طرزالعمل مشترکی توافق صورت گیرد.»

وزیر داخلۀ پاکستان هشدار داد که اگر شبکه های اجتماعی بین المللی به گونۀ خاص به آن طرزالعمل توجه نکنند، علیه شان اقدامات شدیدی صورت خواهد گرفت. وی چگونگی این اقدامات را توضیح نداد.

پیش از این، در عین روز، در جلسۀ قضاییه ای که برای غور بر شکایت نامه علیه شبکه های اجتماعی دایر شده بود، شوکت عزیز صدیقی قاضی محکمۀ عالی اسلام آباد گفت تا جلسۀ بعدی، محکمه ممکن فیصله کند که آیا بر شبکه های اجتماعی حاوی مطالب توهین آمیز در پاکستان ممانعت وضع کند یا خیر.

قاضی محکمه همچنان به مقامات مخابراتی کشور حکم داد که در این زمینه، گزارش مفصل اقداماتی را که تا حال صورت گرفته، به تاریخ ۲۷ مارچ، به محکمه ارایه بدارند.

ادارۀ تحقیقات فدرال پاکستان به مقامات محکمه گفت که یک فرد مظنون به اتهام شریک ساختن مطالب توهین آمیز به مقدسات، دستگیر شده و شماری از افراد دیگر نیز تحت نظارت گرفته شده اند.

فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق مصرف کنندگان انترنت در پاکستان اعتراض کرده میگویند که منع کامل دسترسی به شبکه های اجتماعی، به هیچ وجه مشکل را حل نخواهد کرد. اخیراً سایت اجتماعی یوتیوب نیز برای سه و نیم سال در پاکستان منع شده بود.

نگهت داد، یک فعال حقوق مصرف کنندگان انترنت در پاکستان به صدای امریکا گفت که در عوض منع ساختن شبکه های اجتماعی، باید تلاش ها در راه آگاهی دهی به مردم، افزایش یابد.

نگهت داد افزود: "نیاز است تا شما به مردم آگاهی دهید که آنها به دیدن این گونه مطالب نروند. من یک مسلمانم، پس هرگز به دیدن مطالب توهین آمیز به مذهب نمیروم. با بند ساختن فیسبوک، این مطالب محو نمی شوند. هر کسی که در گوگل جستجو کند، این مطالب را پیدا میتواند."

توهین به دین و مذهب، در پاکستان یک مسئلۀ نهایت حساس بوده و اگر بر کسی این اتهام ثابت گردد که چنین توهینی کرده، بر اساس قانون به اعدام محکوم میشود.

XS
SM
MD
LG