لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت اسلام آباد از شورشیان روابط پاکستان امریکا را خدشه دار کرده


 روابط تجارتی و نظامی با هند از دوستی امریکا- پاکستان کاسته است
روابط تجارتی و نظامی با هند از دوستی امریکا- پاکستان کاسته است

به اساس گزارش آژانس خبررسانی رویترز، با ابراز نارضایتی و مایوسی مقامات امریکایی در قبال حمایت اسلام آباد از شورشیان طالب در افغانستان ،ایالات متحده اخیراً کمکهای نظامی و اقتصادی اش را به پاکستان به طور بی سابقه ای کاهش داده است.

مقامات امریکایی و تحلیلگران باورمند اند که این مایوسی از یک دهه به اینسو روابط پاکستان و امریکا را متاثر ساخته است. به خصوص پیشرفتهای اخیر شورشیان اسلامگرا در برخی مناطق افغانستان در افزایش این مایوسی نقش بارزی داشته است.

باب کورکر سناتور جمهوریخواه امریکا میگوید از خریداری طیاره های جنگی نوع اف-16 به پاکستان جلوگیری خواهد کرد.
باب کورکر سناتور جمهوریخواه امریکا میگوید از خریداری طیاره های جنگی نوع اف-16 به پاکستان جلوگیری خواهد کرد.

مایکل کوگلمن، کارشناس مرکز تحقیقاتی ودروولسن در واشنگتن میگوید که نشانه های تغییر پالیسی امریکا در قبال پاکستان به جانب هند در منطقه رونما گردیده است.

مقامات امریکایی میگویند مایوسی واشنگتن، منجمله نارضایتی مقامات نظامی و استخباراتی ایالات متحده روی دوام حمایت پاکستان از شورشیان طالب موجب گردیده تا بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده از تصامیم قبلی خود در رابطه به وارد نشدن عساکر امریکای در جبهات جنگ در افغانستان، صرف نظر کند.

قبلاً تصمیم گرفته شده بود که تا پایان سال ٢٠١٦ میلادی به تعداد پنج هزار سرباز امریکایی در افغانستان باقی خواهد ماند اما اقای اوباما ماه گذشته اعلان کرد که تا پایان سال جاری به تعداد ٨۴٠٠ عسکر امریکایی در افغانستان باقی خواهد ماند.

پاکستان که زمانی بزرگترین اخذ کننده امداد امریکا بود، حال این کمکها به طور بی سابقه کاهش یافته است. این کمک در سال ٢٠١١ به سه ونیم میلیارد دالر میرسید در حالیکه در سال ٢٠١٦ این رقم به کمتر از یک میلیارد دالر تقلیل یافته است.

حدود همکاری ها

در عین زمان باب کورکر سناتور جمهوریخواه امریکا و رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده در ماه مارچ سال جاری گفت که سعی میکند از کمک ۴٣٠ میلیون دالری که به منظور خریداری طیاره های جنگی نوع اف-16 به پاکستان اختصاص داده شده است جلوگیری کند.

اشتن کارتر وزیر دفاع ایالات متحده نیز چند هفته قبل گفته بود که کمک به ارزش ٣٠٠ میلیون دالر به پاکستان را متوقف ساخته است زیرا آنکشور در برابر شبکۀ حقانی هیج اقدامی نکرده است.

کانگرس ایالات متحده تا کنون کمک به ارزش میلیارد های دالر امریکا به پاکستان را برای سال مالی آینده تصویب نکرده است.

یک مقام وزارت دفاع امریکا که نخواست نامش افشا گردد گفته است، انتظار میرود که پنتاگون ٣٥٠ میلیون دالر را به پاکستان در بخش کمکهای نظامی در سال آینده مالی تصویب کند و گمان نمیرود که این رقم در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما تصویب گردد.

XS
SM
MD
LG