لینک های دسترسی

Breaking News

انشعاب در صفوف طالبان پاکستانی


حکیم اله محسود
حکیم اله محسود
طالبان پاکستانی اخیراً به دو گروه جداگانه تقسیم شدند. گروه جدا شدۀ طالبان پاکستانی، دلیل جدایی شان را از تحریک طالبان پاکستان به رهبری ملا فضل الله، ارتکاب اعمال جنایی توسط آن گروه می داند.

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می گوید که جدایی طالبان پاکستان جنبۀ ستراتیژیک و ایدولوژیک ندارد، بلکه انشعاب آنان ریشه در تضاد های قومی دارد.

آقای سعیدی به این باور است که انشعابات به "خاطر قدرت و جاه طلبی است." این کارشناس مسایل سیاسی می گوید که پس از کشته شدن حکیم الله محسود، قوم محسود می خواست - خالد محسود - جانشین حکیم الله شود " پس از آن قوماندان سنجا هم به این ارتباط مخالفت کرد، اما از طریق آی اس آی گروه القاعده، ملا فضل الله، داماد صوفی، جانشین شد."

به گفته آقای سعیدی، از آن به بعد، ملا فضل الله نتوانست به وزیرستان شمالی برود و طرفداران محسود استقلالیت شان را در وزیرستان حفظ کردند.

بر اساس گزارش، افراد وابسته به فضل الله بار ها در برابر قوم محسود در وزیرستان شمالی جنگیده اند.

به گفته آقای سعیدی تضاد میان طالبان پاکستان به زودی از بین نخواهد رفت و این امر موجب خواهد شد تا آنان مدیریت طالبان افغانی از دست بدهند.

تاثیرات تنش ها بر طالبان افغان

جاوید کوهستانی، تحلیلگر سیاسی افغان، به این باور است که ادامۀ تنش ها میان طالبان پاکستانی، بر طالبان افغان نیز تاثیر گزار است.

این مفسر مسایل سیاسی می گوید"اگر اختلافات ادامه پیدا کند، چون طالبان بیشتر درگیر مسایل داخلی خود می شوند، فرصت کمتر پیدا می کنند که به سمت افغانستان نگرش داشته باشند."

به گفته آقای کوهستانی، درحال حاضر، طالبان افغان در ولایات پکتیا، پکتیکا، خوست، لوگر، غزنی و میدان وردک رابطه نزدیک با طالبان در منطقه وزیرستان دارد.

ولی آیا تنش ها میان طالبان پاکستان مقطعی خواهد بود و یا اینکه در کوتاه مدت قابل حل نیست.

احمد سعیدی می گوید که از آنجاییکه این انشعاب ها منشا قومی دارد به این زودی ترمیم نمی شود و کم از کم می تواند "یکی از گروه ها را وادار سازد تا با دولت افغانستان و پاکستان کنار بیاید تا زمینه صلح فراهم شود."

رویترز به نقل از اعظم طارق، سخنگوی گروه انشعابی تحریک طالبان پاکستان که مربوط قوم محسود می شود، نگاشته است که گروهی به رهبری ملا فضل الله، به خاطر پول دست به راهزنی، قتل و اختطاف مردم میزدند. به گفتۀ طارق، دلیل دیگر انشعاب، مخالفت بر نوع و روند مذاکرات صلح با حکومت نواز شریف، صدراعظم پاکستان است.

در این اواخر، جنگ های شدید میان طرفداران ملا فضل الله و قوم محسود رخ داده که در نتیجه آن دهه ها تن دو طرف کشته شده اند.

حکیم الله محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، در اول نوامبر ۲۰۱۳ میلادی پس از حملۀ طیارۀ بی سر نشین امریکا در وزیرستان شمالی کشته شد که همانا آغاز تنش میان طرفداران فضل الله و قوم محسود بود.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG