لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری نوازشریف به ختم شورشگری از راه مذاکرات صلح


طالبان پاکستانی
طالبان پاکستانی
گروه های جامعه مدنی و نیروهای میانه رو سیاسی پاکستان، با پالیسی نواز شریف، صدر اعظم آن کشور به تعامل با طالبان پاکستانی در گفت و شنود های صلح مخالف است.

منتقدین مدعی اند که ائتلاف غیرقانونی گروه های تندرو، ده ها هزار پاکستانی را به حیث بخشی از طرح شان در مردود شمردن قانون اساسی و تحمیل نسخه اسلام به شیوه های خشونتبار، کشته اند.

اگرچه این مذاکره از زمان راه اندازی آن در دو ماه پیش تا به حال، پیشرفت اندکی داشته است، اما صدراعظم پاکستان، روز سه شنبه،در گردهمایی دیپلومات ها در اسلام آباد گفت که آن روند ممکن در راستای ختم شورشگری مرگبار موفق شود.

آقای شریف گفت "امیدواریم مساعی صادقانه ما به نتایج مثمری بیانجامد و به تغییر وضعیت خشونتبار فعلی کمک کند – خشونتی که ملت را از درک توان واقعی شان باز می دارد."

اما ناظرین داخلی و خارجی وضعیت وخیم نگران کننده ای را در عرصۀ حقوق بشری در پاکستان، گزارش داده اند.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی دین، در تازه ترین گزارش خود از نگرانی در مورد تهدیدهای فزایندۀ را که جوامع اقلیت پاکستان با آن مواجه می شود بیان کرده است. این کمیسیون می گوید اوضاع نسبت به گذشته وخیم است.

وخامت وضعیت حقوق بشری

کمیسیون حقوق بشر پاکستان، نهاد دیده بان مستقل در تازه ترین گزارش خود گفته است که در شش ماه گذشته، هیچ بهبودی در عرصۀ وضعیت حقوق بشر به مشاهده نرسیده است. کمیسیون علاوه کرده که " دلایل بیشتری برای نگرانی نمایان شده است."

این کمیسیون حملات بر عبادت گاه های متعلق به غیر مسلمانان را محکوم کرده است. کمیسیون حقوق بشر پاکستان می گوید چندین حمله بر معابد هندوها به ویژه در بخش های جنوبی پاکستان صورت گرفته است.

رحمان، منشی عمومی کمیسیون حقوق بشر پاکستان می گوید که احساس نا امنی غیرمسلمانان در هزاران نفری منعکس می یابد که گاهگاهی کشور را ترک می کند و این در زمانی صورت می گیرد که بلند رفتن عدم تحمل دینی بسیاری ها را مجبور می سازد به اسلام تغییر دین دهند.

آقای رحمان به این باور است که وضعیت اقلیت ها هر ماه بدتر می شود. او می گوید اکنون تقریبا ناممکن است کسی به خاطر اهانت به دین متهم باشد و در محکمه پاکستان محاکمه شود "آنها نمی توانند وکیل مدافع داشته باشند؛ نمی توانند مصئونیت داشته باشند؛ نمی توانند حراست داشته باشند. بنابراین، این مسئله بسیار مهم است."

قانون پاکستان اهانت به اسلام را که دین اکثریت مردم آن کشور است جرم تلقی می کند. منتقدین می گویند که از این قانون در سال های اخیر برای هدف قرار دادن اقلیت های مذهبی سوء استفاده شده است.

مسئول حقوق بشر پاکستان می گوید بلند رفتن عدم تحمل دینی در زمان حاکمیت نواز شریف موضوع نگرانی مهمی برای فعالین جامعه مدنی در پاکستان است.

گزارش: ایازگل اسلام آباد
ترجمه: محمد احمدی
XS
SM
MD
LG