لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان، سومین کشور با بم های دست ساز و حملات انتحاری


پاکستان سومین کشور جهان است که در آن بم های دست ساز و رقم انتحاری بیشتر می باشد- حتی این رقم بیشتر از افغانستان ثبت شده است.

از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ روزانه دو انفجار بم در پاکستان، رخ داده است که در آن کم از کم پنج تن زخمی و یا هم کشته می شد.

آین اورتون از مرکز نظارت بر خشونت های مسلح در لندن می گوید حملات با بم از جمله استفاده مواد انفجاری تعبیه شده و بمب های دست ساز، پاکستان را یکی از خطرناک ترین کشور در جهان قرار داده است.

اورتون می گوید "یکی از مشکلات عمده، مقدار مهماتی است که از افغانستان به پاکستان انتقال داده می شود و گسترش دیدگاه های افراطی که باعث می شود تا مواد انفجاری تعبیه شده و بم های دست ساز به عنوان یک شکل سلاح عادی استفاده شود."

ستیزه جویی، جدایی طلبی، خشونت های فرقه ای و سیاسی در سراسر آن کشور افزایش یافته است. بسیاری از این گروه ها، بم های دست ساز را اغلب در مناطق شهری انفجار می دهند که بر اساس یک مطالعه، در حدود ۹۲ درصد غیرنظامیان زخمی یا کشته می شود.

اورتون می گوید نظر به این تخمین ، پاکستان در فهرست کشورهای قرار گرفت که اوضاع در آن وخیم گزارش می شود.

او می گوید "ما معمولا در مورد عراق و سوریه فکر می کنیم اما در واقعیت پاکستان بیشتر مواد انفجاری تعبیه شده، بم های ساخت دست و مواد انفجاری تعبیه شده را- دارا است که آن کشور را در رده سومین کشور خشونت زده درجهان قرار می دهد، بیشتر ازافغانستان، بیشتر از نایجریا."

بم ها به اشکال مختلف درپاکستان ساخته می شود که در آن بم های دیگ بخار مانند ، مواد منفجره کوچک مقناطیسی متصل به موتر، واسکت های انتحاری و بم های تسمه یی، بم های کوچک که قابلیت حمل مقادیر زیادی از مواد منفجره را در خود دارد. در برخی موارد در ساخت این بم ها از روش های استفاده می شود که تندروان در عراق و افغانستان آن تکتیک ها را به کار برده اند.

شفقت مالک، رئیس واحد خنثی سازی بم در ایالت خیبر پشتونخوا می باشد که هم مرز با مناطق تندروان قبیله یی است. آقای ملک که شاهد اتفاقات زیادی از انفجار بم ها بوده است می گوید که حال از نوع جدیدی مواد انفجاری تعبیه شده استفاده می شود.

آقای مالک می گوید"مواد انفجاری تعبیه شده شکل یافته، به شکل های جدید برای استفاده آماده می شود که باز هم این ها در عراق و افغانستان قرار گرفته است و حالا این روش در پاکستان نیز عام شد. شما آنرا در شهر پشاور دیده می توانید ."

یک نوع از این مواد انفجاری تعبیه شده به شکل طراحی شده اند که صرف برای تخریب وسایط نقلیه زره پوش و یا ساختمان های مستحکم استفاده می شود. آقای مالک می گوید تیم او موفق به خنثی کردن این بم ها می باشد.

آقای ملک اضافه می کند یک روش تازه روی کار آمده و آنهم بم های شخصی کوچک که در قوطی حلبی پنهان می شود و برای کشتن اهداف خاص که خواسته های اخاذی پذیرفته نمی شود ، استفاده می شود.

تحلیلگران می گویند این نوع بم تاثیرات مخربی را برکشور به جا گذاشته است. این نوع بم نه تنها اذهان عامه را علیه توانایی دولت در زمینه حفظ جان آنان تضعیف می بخشد بلکه تاثیرات روانی و جسمی سنگین را نیزدر قبال دارد.

شفقت مالک، رئیس واحد خنثی سازی بم در ایالت خیبر پشتونخوا می گوید هر گاه مردم بم های تعبیه شده را در جای کشف کنند ، آنرا به زودترین وقت به پولیس اطلاع می دهند زیرا زندگی مردم در خطر می باشد.

گزارش: شارون بن، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: رویا زمانی
XS
SM
MD
LG