لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیق در مورد یک قضیه توهین به مقدسات اسلام در پاکستان


عصبانیت مردم در مورد اهانت علیه اسلام در پاکستان
عصبانیت مردم در مورد اهانت علیه اسلام در پاکستان

آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان از وزارت داخلۀ آن کشور خواسته است تا در مورد قضیۀ یک دختر نوجوان مسیحی تحقیق کند که ادعا می شود به مقدسات اسلام توهین کرده است.

مقام های پاکستانی پیگرد می کنند که آیا یک دختر نوجوان مسیحی از قوانین سختگیرانۀ توهین به مقدسات تخطی کرده است یا خیر.

این دختر که به گفتۀ شماری از مقام های پاکستانی 16 ساله بوده و عده یی هم می گویند که وی 11 یا 12 سال عمر دارد، روز پنجشنبه پس از آن بازداشت شد که صد ها تن از ساکنین محل به خاطر ادعای سوختاندن قرآن، در محلۀ وی واقع در یکی از محلات فقیر نشین اسلام آباد تجمع کرده و خواستار اقدام حکومت برای به کیفر رسانیدن وی شدند.

گفته می شود که دختر بازداشت شده، مصاب به داون سندروم، یک نوع بیماری ارثی است که توام با درجات مختلف تاخیر و عدم رشد فکری می باشد.

پاول بهتی، مشاور صدر اعظم پاکستان در بخش وفاق ملی می گوید که برای رسیدگی به این قضیه کار جریان دارد."این دختر از نظر روانی صحتمند نیست، همچنان قانون حکم می کند تا در این زمینه معاینات طبی صورت گیرد. او یک دختر 12 ساله است و در این مورد با علمای دینی صحبت شده است و امید است راه بیرون رفت دریافت شود."

به دنبال این رویداد نیرو های امنیتی، دختر یاد شده را به ادارۀ پولیس منتقل ساخته و پدر و مادرش را به یک ساحۀ امن انتقال دادند.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده
ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده

ویکتوریا نیولند، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده این قضیه را عمیقاً ناراحت کننده توصیف کرد. او همچنان خواستار شفافیت در خصوص پیگرد این قضیه شد."برداشت ما طوری است که رییس جمهور زرداری اکنون از وزارت داخلۀ آن کشور خواستار پیگیری قضیه شده و برجسته ساخته است تا نفوس آسیب پذیر از سوء استفادۀ قانون اهانت به مقدسات محافظت شوند. گزارش شده است که این دختر کدام مشکل صحی دارد. پس ما از حکومت پاکستان می خواهیم تا با شیوۀ شفاف در این خصوص پیگرد کند."

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده با استقبال از بیانیۀ ریاست جمهوری پاکستان گفت که امریکا حکومت پاکستان را ترغیب می کند تا نه تنها از حقوق اقلیت های دینی آن کشور حراست کند بلکه از حقوق زنان و دختران نیز پاسبانی به عمل آورد.

گزارشات حاکی از آن است که شماری از همسایگان مسیحی این دختر از ترس بروز خشونت های مسلمانان از ساحه فرار کرده اند.

دیوید مسیح نیز یک تن از مسیحیانی است که خانه اش را ترک گفته است. "شام جمعه به صاحب خانه ام زنگ زدم و پرسیدم که می توانم به منطقه برگردم یا خیر. صاحب خانه ام برایم گفت که نباید بترسم، او برایم گفت که هیچ کسی به من آسیب نخواهد رساند، اما تاکید کرد که باید خانه اش را تا تاریخ اول سپتمبر ترک بگویم."

فعالین حقوق بشر می گویند که قانون توهین به مقدسات در پاکستان گاهگاهی برای اذیت کردن اقلیت های مذهبی آن کشور به کار گرفته می شود.

اما حافظ محمد زبیر یک تن از روحانیون محلی این موضوع را رد می کند که گویا مسیحیان ساکن در آن منطقه معروض با تهدید اند.

"خانواده های مسیحی به خواست خود ساحه را ترک گفتند. هیچ کسی آنها را تهدید یا لت و کوب نکرده است. شما می توانید از آنها بپرسد، هیچ تهدیدی متوجه آنان نبوده است."

بازداشت این دختر و عصبانیت مردم محل، احساس عمیقی را آفریده است که قضایای مظنون اهانت به مقدسات در آن کشور محافظه کار اسلامی می تواند اوج بگیرد، جاییکه افراط گرایی رو به رشد همواره سبب شده است تا اقلیت های دینی با خوف و هراس از پیگرد و تعقیب زندگی کنند.

در پاکستان، هرکسی که به پیامبر اسلام و قرآن توهین کند، با جزای مرگ روبرو شده می تواند، هر چندی که چنین موارد در آن کشور بسیار اندک است.

تلاش ها برای تعدیل قانون اهانت به مقدسات اسلام در پاکستان هر باری که روی دست گرفته شده است، با مخالفت خشونتبار روبرو شده است. چنانچه سال گذشته دو سیاستمدار برجستۀ به خاطر مخالفت با این قانون به قتل رسیده و نگرانی را در مورد افزایش افراطگرایی دینی در پاکستان بیشتر ساختند.
XS
SM
MD
LG