لینک های دسترسی

Breaking News

ارتباط فزاینده مدارس مذهبی پاکستان با طالبان افغان


مقام های افغان می گویند ارتباط فزاینده بین مدارس مذهبی پاکستان با طالبان افغان به مشاهده میرسد. بیش از ۳۰۰۰۰ مدرسه مذهبی در پاکستان وجود دارد که اکثر آن رسماً فعالیت دارند و علوم مذهبی را تدریس میکنند اما در کنار آن هزاران مدرسه دیگر وجود دارد که راجستر شده نمی باشد و این ها مدارسی است که همواره موجب نگرانی ها بوده است.

تحقیق کننده گان افغان و خارجی در جریان تحقیقات شان در مورد حمله انتحاری در قندهار که طی آن پنج دیپلومات امارات متحده عربی کشته شد، مظنونین این حمله را در یک مدرسه محافظه کار مذهبی در پاکستان، رد یابی کردند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان می گوید این حمله در مدرسه مولوی احمد در شهر چمن، کویته طراحی شده بود.

تحقیقات استخباراتی، ارتباطات فزاینده بین مدارس مذهبی غیر قانونی در پاکستان را با طالبان افغان واضح تر ساخته نشان میدهد که این مدارس مرکز استخدام تندروان میباشد.

اکثریت فعالیت های تندروی در ایالت بلوچستان، پاکستان متمرکز است، محلی که بیش از ۵۵۰۰ مدرسه مذهبی که اکثر برای طلاب خوابگاه دارد، فعال میباشد. اکثریت این مدارس از کنترول حکومت خارج بوده و محل پرورش دهشت افگنی است.

سرفراز بوغتی، وزیر ایالتی بلوچستان در امور داخلی و امور قبایلی می گوید:"مدارس مذهبی زیادی وجود دارد که در آن طالبان افغان درس میخوانند و مالک اکثریت این مدارس، گروه طالبان میباشد."

آگاهان می گویند موجودیت شمار زیاد مدارس مذهبی ثبت نشده در سراسر پاکستان، جنگ ها در منطقه افغانستان و پاکستان را افزایش داده است. این مدارس، مفکوره شورش گرایی را ترویج داده و برای طالبان جنگجو فراهم میکند.

خادم حسین، تحلیلگر امور امنیتی پاکستان به صدای امریکا گفت در هر کوچه و سرک پاکستان می توانید این مدارس را بیبینید. آنها افراط گرایی را خانه به خانه و ده به ده در پاکستان، گسترش میدهند.

بر اساس تخمین حکومت ایالتی بلوچستان، بیش از ۵۰۰۰ افغان در مدارس مذهبی این ایالت آموزش می بینند. گفته میشود ملا هیبت الله، رهبر طالبان یک مدرسه در کوچلک در نزدیکی شهر کویته را اداره می کند.

نفوذ طالبان افغان را بیشتر میتوان در بخش های از بلوچستان که مردم پشتو صحبت می کنند، مشاهده کرد. از این مناطق است که طالبان به اسانی بین افغانستان و پاکستان رفت و آمد میکنند.

قیس خان ناصر، یک مقام ایالتی در ساحه قلعه عبدالله که با ولایت قندهار، افغانستان هم مرز است می گوید در این ولسوالی ۱۹۱ مدرسه مذهبی وجود دارد که ۲۱ آن ثبت نشده است و حدود ۲۰ در صد شاگردان آن، افغان میباشند.

سال قبل، حکومت ایالت پختون خواه به خاطر تخصیص دادن ۳ ملیون دالر به مدرسه دارالعلوم حقانیه، که به نام دانشگاه جهاد مشهور است، شدیداً تحت انتقاد قرار گرفت.

این مدرسه به رهبری سمیع الحق، سناتور پیشین پاکستانی، بیش از ۴۰۰۰ شاگرد دارد و به گفته کارشناسان، ارتباط این مدرسه با طالبان بر همه روشن است.

گفته میشود ملا محمد عمر، موسس گروه طالبان و جلال الدین حقانی موسس شبکه حقانی، هر دو در مدرسه حقانیه، آموزش دیده بودند. حتی ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان که در حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در ماه می کشته شد، نیز یکی از طلاب این مدرسه بود.

حکومت پاکستان می گوید یک پالیسی جدید مبارزه با افراط گرایی در حال شکل گرفتن است که شامل آوردن اصلاحات در سیستم مدارس آن کشور میشود.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG