لینک های دسترسی

Breaking News

ارتش پاکستان: هزاران جنگجوی طالب را کشتیم


ارتش پاکستان گفته است که بیشتر از ۸۰۰ مرکز طالبان را از بین برده است
ارتش پاکستان گفته است که بیشتر از ۸۰۰ مرکز طالبان را از بین برده است

یک سال پس از آغاز عملیات ارتش پاکستان بر ضد تحریک طالبان پاکستانی در مناطق قبایلی هم مرز با افغانستان٬ اسلام آباد از کشته شدن هزاران جنگجوی شورشی خبر داده است.

تورنجنرال عاصم سليم باجوه٬ سخنگوی ارتش پاکستان گفته است که در جریان عملیاتی که عضب نامیده شده٬‌ دست کم ۲۷۰۰ شورشی هلاک گردیده و هزاران تن دیگر از منطقه متواری شده اند.

آقای سلیم باجوه همچنان گفته است که در این عملیات ۳۴۷ نظامی پاکستان هم کشته شد.

رادیو ډیوه صدای امریکا به نقل از مقام های ارتش پاکستان گزارش داده است که شماری از جنگجویان متواری شده ای طالبان به مرز افغانستان فراری شده اند.

مقام های پاکستان گفته اند که رهبر تحریک طالبان پاکستان٬ مولانا فضل الله٬ در ولایت کنر افغانستان مستقر است و از همانجا حملات این گروه در پاکستان را رهبری و سازماندهی می کند. مقام های افغان اما به شدت این بیانات را رد نموده اند.

این در حالی است که مقام های افغان و امریکایی در گذشته گفته بودند که شبکه حقانی که بیشتر در افغانستان مسوولیت حملات دهشت افگنی به آن نسبت داده می شود٬ در مناطق قبایلی پاکستان مستقر است.

مشخص نیست که عملیات عضب تا چه حد شبکه حقانی را هم متاثر ساخته است اما شمار حملات شورشیان طالب در شرق افغانستان٬ به ویژه در ولایت شمالشرقی بدخشان٬ در چند ماه گذشته افزایش یافته است.

بحران بشری

با آن که ارتش پاکستان دسترسی رسانه ها و سازمان های امداگر به مناطق جنگزده را محدود نگهداشته است٬ انتقادات گسترده ای بر چگونگی اجراء عملیات عضب و تاثیرات آن بر غیرنظامیان وجود دارد.

شماری زیادی از غیرنظامیان به دلیل جنگ از مناطق قبایلی به دیگر نقاط پاکستان بیجا شده اند.مقام های افغان هم گفته اند که در یک سال گذشته بیشتر از ۱۰۰ هزار فرد از وزیرستان شمالی به ولایت خوست افغانستان پناه آورده اند که اکثریت شان در وضعیت دشوار - کمبود آب آشامیدنی٬ غذا و خدمات صحی - بسر می رند.

XS
SM
MD
LG