لینک های دسترسی

Breaking News

لوازم آرایش باعث امراض جلدی شده است


داکتران توصیه میکنند که از لوازم آرایش بی کیفیت استفاده نکنید
داکتران توصیه میکنند که از لوازم آرایش بی کیفیت استفاده نکنید

واردات لوازم آرایش بی کیفیت از پاکستان به شهر جلال آباد، باعث بروز بیماری های جلدی زنان شده است.

شماری زنان در ننگرهار میگویند که لوازم آرایش ظاهراً ساخت کشورهای پیشرفته دنیا از پاکستان وارد شهر جلال آباد میشود و در برخی موارد کریم های بی کیفیت باعث رشد سریعتر مو در روهای زنان شده است.

در کنار سایر اقلام تجاری، لوازم آرایش و زینتی زنان نیز از طریق بندر سرحدی تورخم، وارد ولایت ننگرهار و ولایات همجوار آن می شود.

کریم رو، روغن مو، شامپو ولوازم آرایش زنان نیز شامل این اقلام است که در بازار های شرقی کشور و به ویژه شهر جلال آباد به فروش می رسد.

پی آمد ها

مسکا یکتن از باشندگان جلال آباد به رادیو آشنا گفت که کریم، شامپوی و سایر لوازم آرایش که از پاکستان وارد میگردد همه جعلی و مضر بوده و باعث امراض جلدی میگردد.

مسکا علاوه کرد که داکتران در شهر جلال آباد نیز به بیماران توصیه میکنند که لوازم آرایش ساخت پاکستان را استفاده نکنند.

ښکلا یکی از جوانان دیگر در شهر جلال آباد است که ادعا دارد پس از استفاده از لوازم آرایش پاکستانی به تکلیف جدی مصاب شده است.

او گفت که لوازم آرایش با لیبل های خارجی وارد میشود اما در اصل همه ساخت پاکستان است.

در این حال، شمار دیگری از این زنان خواهان جلوگیری جدی واردات لوازم آرایش بی کیفیت از پاکستان شده اند.

سحر باشندۀ دیگر این شهر به رادیو آشنا گفت که حکومت باید از واردات این چنین اقلام از پاکستان جلوگیری کرده و وارد کنندگان را حسابده قرار دهد و حتی زندانی کند.

این در حالیست که تجار و واردکننده گان لوازم آرایشی و زینتی نیز می پذیرند که چنین وارداتی دارند. فروشندگان میگویند که قیمت این چنین لوازم پائین و از نگاه مالی سود بیشتر دارد.

ارزان بی حکمت

عبدالمبین که خود این چنین لوازم را وارد و به فروش میرساند میگوید که منافع خویش را بر کیفیت مواد ترجیح میدهد. اما او تاکید میکند که در حدود صد نوع کریم به بازار وجود دارد و تفکیک آن کار خیلی دشوار است.

داکتر عبدالرحیم انیس متخصص امراض جلدی تایید می کند که استعمال لوازم و مواد آرایش بی کیفیت توسط زنان وپسران، باعث افزایش امراض جلدی در این ولایت شده است.

داکتر انیس میگوید که زنان و دختران زیادی به او مراجعه کرده اند که پس از استفاده از کریم های بی کیفیت، مو های روی آنان بیشتر رشد کرده است.

اتاق تجارت وصنایع در شرق افغانستان میگوید که تجار را از واردات اجناس واموال بی کیفیت وبی اعتبار منع کرده اند ودر صورتیکه چنین واردات داشته باشند مانع آن خواهند شد.

با آنهم مسؤولان در رابطه به موجودیت اقلام بی کیفیت در بازار ها، بی پاسخ مانده اند.

در جلال آباد و شهرهای اسعدآباد و مهترلام بیشتر اموال تجاری از پاکستان وارد میگردد و مشتریان به علت ارزان بودن آن، اکثراً به خریداری آن مبادرت میورزند.

گزارشگر: ضیا الرحمان حسرت

ادیت: هاشم حبیب زاده

XS
SM
MD
LG