لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجه هند: اردوی پاکستان جلو شریف را می گیرد


شریف و کرزی هم بر بهبود روابط تاکید ورزیده اند
شریف و کرزی هم بر بهبود روابط تاکید ورزیده اند
سلمان خورشید، وزیر خارجۀ هند می گوید که سازمان استخبارات پاکستان (آی اس ای) و اردوی آن کشور می خواهند تا تلاش های حکومت نواز شریف، صدراعظم پاکستان، را برای مذاکره با هند تضعیف کنند.

وزیر خارجۀ هند در مصاحبه یی با بخش اردوی صدای امریکا به روز شنبه گفت در حالی که نواز شریف در مسیر درستی گام برمی دارد، ضرور است تا حکومت غیر نظامی پاکستان راه هایی را برای کنترول اردو و آی اس ای، بکار گیرد.

صدراعظم پاکستان چندی پیش گفت که برای مذاکرات صلح با طالبان پاکستانی حمایت تمام نهادهای دولتی به شمول اردو و استخبارات آن کشور را به دست آورده است. وزیر خارجۀ هند اما به این اظهارات نواز شریف به دیدۀ شک می نگرد.

آقای خورشید گفت "اگر تمام نهادهای پاکستان هم نظر می بود، آنچه صورت گرفت، اتفاق نمی افتید." منظور آقای خورشید، درگیری های اخیر میان نیروهای هندی و پاکستان در کشمیر مورد منازعه بود.

آقای خورشید گفت اعتماد زمانی به میان آمده می تواند که پیشرفت های عملی در پاکستان در امر مبارزه با دهشت افگنی، مشاهده شود.

دهشت افگنی

پیش از نشست من موهن سنگه، صدارعظم هند با همتای پاکستانی اش در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، آقای سنگه پاکستان را "مرکز فعالیت های دهشت افگنی" خطاب کرد.

وزیر خارجه هند با تایید این اظهارات آقای سنگه آنرا "نارضایتی مشروع" نامید.

حکومت هند گروهای افراطی مستقر در پاکستان را مسؤول ترویج دهشت افگنی در منطقه می داند.

آقای خورشید گفت "ما توقع داریم که دولت پاکستان جلو گروهای دهشت افگن غیردولتی را بگیرد، البته اگر آنها غیردولتی باشند."

وزیر خارجه هند همچنان گفت، اگر دولت پاکستان توانایی مبارزه با گروهای دهشت افگن را ندارد از هند کمک و همکاری بطلبد.

مقام های پاکستانی همواره بر مبارزه ای بی امان بر ضد سازمانهای دهشت افگن تاکید ورزیده اند. مقام های پاکستانی همچنان گفته اند کشورشان بیشترین قربانی را در راه مبارزه با دهشت افگنی، متقبل شده است.

سیاست افغانستان

با روی کارآمدن حکومت نواز شریف، روابط میان اسلام آباد و کابل هم گرمتر شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان ماه گذشته طی یک سفر دو روزه به اسلام آباد با آقای شریف و دیگر اعضای حکومت جدید پاکستان در باره بهبود روابط میان دو کشور گفت و شنودهای داشت.

در پایان سفر آقای کرزی ریاست جمهوری افغانستان در یک خبرنامه گفت "مذاکرات بطور همه جانبه و در فضای دوستانه و صمیمانه انجام شد. انتظار میرود که جانب پاکستانی روی فیصله های که در این مذاکرات صورت گرفته است، اقدامات مشخص و عملی را انجام دهد."

آقای کرزی در گذشته اردو و سازمان استخبارات پاکستان را به حمایت از شورشیان طالب و پیگیری سیاست های خصمانه با افغانستان، متهم کرده بود.

در حالی که وزیر خارجه هند از کنترول آی اس آی بر سیاست های پاکستان هشدار داده است مشخص نیست که تعهدات حکومت نوازشریف به افغانستان تا چه حدی واقعاً قابل اجراء و از نفوذ اردو و سازمان استخبارات پاکستان، بیرون خواهد بود.
XS
SM
MD
LG