لینک های دسترسی

Breaking News

چین خواستار نقش سازندۀ پاکستان در افغانستان شد


چین برای ثبات در افغانستان آمادۀ هر نوع کمک و همکاری می باشد
چین برای ثبات در افغانستان آمادۀ هر نوع کمک و همکاری می باشد

شی جنپنگ، رئیس جمهور چین در سفر رسمی اش به اسلام آباد از پاکستان خواسته است تا برای برقراری صلح و ثبات، نقش سازنده و ممد اش را در افغانستان ایفا کند. رئیس جمهور چین همچنان بیان داشت که برای پیشبرد پروسۀ صلح در افغانستان، با پاکستان یکجا کار خواهد کرد و برای ثبات در افغانستان آمادۀ هر نوع کمک و همکاری می باشد.

رئیس جمهور چین امروز در خطابه اش به جلسۀ مشترک پارلمان پاکستان گفت که پاکستان در آغاز سدۀ جدید، در خط مقدم نبرد بین المللی با دهشت افگنی قرار داشته و کوشش ها و قربانی های عظیمی را متقبل شده است.

از جانب دیگر نواز شریف، صدراعظم پاکستان خاطر نشان ساخت که امنیت در چین به مثابۀ امنیت در پاکستان برایش اهمیت دارد. به گفتۀ صدراعظم پاکستان، کشورش با چین یکجا برای از بین بردن دهشت افگنی مبارزه می کند و تلاش های مشترک شان تا اکنون مؤفق بوده و برای رسیدن به این هدف، این تلاش ها باید تشدید یابد.

همکاری پایدار اقتصادی

شی جنپنگ رئیس جمهور چین، در سفرش به اسلام آباد، یک قرار داد پروژه های زیربنایی و انرژی به ارزش ۴٦ میلیارد دالر را نیز با پاکستان امضأ کرد و خواستار همکاری های نزدیک اقتصادی میان دو کشور شد.

رئیس جمهور چین همکاری های اقتصادی میان پاکستان و کشورش را وابسته با امنیت دانست و بیان داشت که هر دو کشور منافع و اهداف مشترک امنیتی دارد.

روابط میان این دو کشور دارندۀ سلاح هسته یی، با نگرانی معمول هند و میل به ایجاد سد در برابر نفوذ ایالات متحده در آسیایی جنوبی توأم می باشد.

مذاکرات برای نهایی سازی پلان فروش هشت تحت البحری به پاکستان نیز میان دو کشور جریان دارد. با وجود آن که در مورد این معامله در جریان سفر دو روزۀ رئیس جمهور چین برای رسانه ها چیزی گفته نشده، اما صدراعظم پاکستان بیان داشت که کشورش در انتظار همکاری های بیشتر دفاعی با چین می باشد.

روابط نزدیک سیاسی و نظامی میان چین و پاکستان از سال های طولانی بدینسو ادامه دارد که یکی از دلایل این کار، موضعگیری همسان آنها در برابر هند پنداشته می شود.

XS
SM
MD
LG