لینک های دسترسی

Breaking News

نواز شریف: پاکستان و افغانستان نزدیکتر شده اند


شریف و غنی در یک سال گذشته چندین بار با هم دیده اند
شریف و غنی در یک سال گذشته چندین بار با هم دیده اند

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به روز پنجشنبه در یک نشست دپیلمات های پاکستانی گفت که روابط میان کابل و اسلام آباد ژرفتر و گسترده تر شده است.

آقای شریف گفت "افغانستان و پاکستان با هم نزدیکتر شده و این کار مدیون تلاش های رهبری هر دو کشور است".

نخست وزیر پاکستان گفت که کشورش اضافه بر مبارزه مشترک با افغانستان بر ضد دهشت افگنی، همکاری های دوجانبه در عرصه تجارت و معارف را توسعه می دهد. او همچنان از آموزشگیری نظامیان افغان در پاکستان و همکاری های استخباراتی میان دو کشور همسایه یادآوری نمود.

آقای شریف گفت "ما به افغانستان این پیام را رسانیده ایم که خاک آن کشور نباید بر ضد پاکستان مورد استفاده قرار گیرد و ما هم این اطمینان را خواهیم داد که دهشت افگنان در قلمرو ما پناهگاه ایجاد نمی کنند".

انتقادات بر غنی

همزمان با گرمی روابط کابل و اسلام آباد محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، به انتقادات گسترده ای داخلی مواجه شده است. منتقدین آقای غنی نزدیکی "بیش از حد" وی به اسلام آباد و به ویژه تفاهمنامه همکاریهای استخباراتی با پاکستان را نکوهش می کنند.

رئیس جمهوری افغانستان اما گفته است که تفاهمنامه همکاری با سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) تا هنوز امضاء نشده و در معرض مشورتگیری ها ملی قرار دارد.

به نظر می رسد که سیاست نرم رئیس جمهور غنی در قبال پاکستان به منظور کشانیدن رهبران طالبان به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان است.

داوود مرادیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتیژیک افغانستان، روز چهارشنبه در یک نشست مشترک فعالین جامعه مدنی در اسلام آباد گفت با آنکه سیاست نزدیکی رئیس جمهوری افغانستان به پاکستان شبیه قمار خطرناکی است اما باید ته سه ماه آینده نتیجه بدهد.

آقای مرادیان گفت "تا زمانی که نهادهای پاکستانی میزبان رهبری طالبان باشد، اعتماد مردم افغانستان را حاصل نخواهند کرد".

XS
SM
MD
LG