لینک های دسترسی

Breaking News

سوریه، جبهۀ جدید جنگ برای طالبان پاکستانی


طالبان پاکستانی چند روز پیش اعلام کردند که صد ها جنگجوی آن گروه برای جنگ برضد حکومت رئیس جمهور بشارالاسد به سوریه اعزام شده اند.

یک فرمانده طالبان پاکستانی، به شرط عدم افشأی نام اش به خبر گزاری رویترز گفته است که هدف از این اقدام "مبارزه با دولت سوریه در کنار دوستان مجاهد می باشد".

این فرمانده تحریک طالبان پاکستانی گفته است که آن گروه پایگاهی را به هدف سازماندهی و آموزش افراد داوطلب و سپس اعزام آنها به سوریه ایجاد کرده اند.

مشتاق احمدزی، خبرنگار پاکستانی که بیشتر به پوشش خبر های مرتبط با طالبان می پردازد به صدای امریکا گفت که طالبان خود را یک تحریک جهانی می پندارند.

او می افزاید که از اینرو تحریک طالبان جنگجویان خارجی را در صفوف خود جذب می کند و اکنون می خواهد با اعزام جنگجویان به سوریه، کمک برادران عرب خود را تلافی نماید.

اما کم از کم یک فرمانده طالبان پاکستانی در صحبت با آژانس فرانس پرس موجودیت پایگاه های طالبان را در سوریه رد کرده می گوید که فقط شمار اندکی از تندروان که اکثر شان عرب یا جنگجویان کشور های آسیای مرکزی -ازبک ها و چیچنی ها- به سوریه رفته اند.

این فرمانده طالبان که نخواسته است نامش فاش شود نیرو های ناتو در افغانستان و اردوی پاکستان را اهداف تحریک طالبان پاکستانی خوانده گفته است که آن گروه پلانی برای داخل شدن در بحران سوریه ندارد اما از داعیه شورشیان مخالف حکومت اسد پشتیبانی می کند.

نزدیکی با متحد دیرین

در عین حال خبرگزاری رويترز مي نويسد كه طالبان پاكستانی با اين اقدام مي خواهند خود را با رهبران القاعده نزديكتر سازند، يك فرمانده طالبان پاكستانی در گفتگو با رويترز گفته است كه آن گروه بزودی فلم هایی از قهرمانی و پيروزی طالبان را در سوريه نشر می کند.

از آغاز بحران در سوريه دو سال می گذرد و اکنون آن کشور به محل جلب و جذب نيرو هاي تندرو مبدل شده است. هدف این گروه ها سرنگون ساختن حکومت بشارالاسد می باشد.

یکی از گروه های فعال که در کنار این تندروان در سوریه می رزمد جهبه النصره است که ایالات متحده آنرا شعبه القاعده نامیده و می گوید که اعضای آن از کشور های لیبیا و تونس می باشد.

شهید حسین، استاد پوهنتون پشاور می گوید که وضعیت بی سر و سامان در سوریه و عدم کنترول حکومت آن کشور بر مرز هایش سبب شده است تا گروه های افراطی چون طالبان وارد سوریه شوند.

حسین می گوید که حکومت پاکستان و سایر کشور های جهان باید به گونۀ جدی متوجه این موضوع بوده و از استحکام روابط بین طالبان و القاعده جلوگیری کنند، در غیر آن به باور این تحلیلگر با گسترش فعالیت های تندروان، تمام دنیا با بحران مواجه خواهد شد.

شهید حسین می گوید اگر گروه های تندور در سوریه استقرار یابند، یکبار دیگر تاریخ ۱۹۷۹ و وضعیت افغانستان در آنزمان تکرار می شود.

وزارت خارجۀ پاکستان این گزارش ها را کرده و نیز وزارت داخله و ادارۀ استخبارات پاکستان تایید نکرده اند که کدام جنگجوی طالب آن کشور را به قصد سوریه ترک گفته باشد.

حکومت سوریه بار ها گفته است که تندروان خارجی در شورش های آن کشور دخیل است و گزارش های زیادی از موجودیت جنگجویان سنی که بر ضد حکومت به رهبری شیعیان در سوریه می رزمند، به نشر رسیده است.
XS
SM
MD
LG