لینک های دسترسی

Breaking News

استفاده از بانک های خارجی برای فرار از پرداخت مالیات


با افشا شدن اسامی افراد سرشناس و قدرتمند از داشتن حساب بانک های خارجی که هدف آن، پنهان کردن ثروت و فرار از پرداخت مالیه است، حکومت ها در سراسر جهان تعهد کردند که این اشخاص را تحت پیگرد قرار خواهند داد.

با نشر اسناد و اطلاعات زیاد درمورد معاملات مالی شرکت های تجارتی خارجی متعلق به افراد ثروتمند، مشهور و قدرتمند در سراسر جهان توسط یک نهاد بین المللی رسانه ها، پرسش هایی درمورد استفاده وسیع از چنین تکتیک ها برای مالیات گریزی و اجتناب از نظارت مالیاتی به وجود آمده است.

در حالیکه ۱۱،۵ میلیون سند از شرکت حقوقی موساک فونسکای پاناما، دخیل بودن هزاران فرد متنفذ را در داشتن حساب بانک ها و شرکت های خارجی نشان میدهد، در بین این اسناد فاش شده ده ها معامله توسط افراد و یا شرکت های وابسته به پوتین از سال ۱۹۷۷ تا پایان سال ۲۰۱۵ نیز دیده میشود.

کرملین فاش شدن این اسناد را محکوم کرده ادعا می کند که هدف این فاش سازی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آن کشور بوده است. مسکو می گوید مامورین وزارت خارجه و اداره استخبارات مرکزی امریکا در تحلیل این اسناد به بیرون درز کرده شرکت پانامایی، کمک کرده اند.

"اسناد پاناما" جنجال بزرگی را خلق کرده و حکومت ها تلاش دارند تحقیقات را در مورد سیاست مداران برجسته کشور های شان و این که چرا حساب بانکی خارجی داشته اند، آغاز کنند.

نواز شریف، صدراعظم پاکستان
نواز شریف، صدراعظم پاکستان

جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید در حالیکه از ابراز نظر مستقیم در مورد اسناد پاناما اجتناب کرد، گفت: "اما میتوانم بگویم که ایالات متحده به رهبری خود برای حمایت از افزایش شفافیت در سیستم های مالی خارجی ادامه داده و در مخالفت با سرمایه گذاری های غیر قانونی و مبارزه با فساد، کار خواهد کرد."

فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه فاش شدن این اسناد را یک خبر خوب عنوان کرده گفت که این کار به حکومت ها کمک میکند تا پول های را که افراد برای فرار از پرداخت مالیه پنهان کرده اند، دریافت کنند. هولاند گفت: " کسانی که این اسناد را فاش کرده اند، کار موثری را برای جامعه جهانی انجام داده اند، آن ها خطر را با این کار شان قبول کرده اند و باید از آن ها محافظت شود."

نشر این اسناد منجر به مظاهرات وسیع در آیسلند شده و مردم از دیوید گنلاگسن، صدراعظم آن کشور که نامش در این اسناد فاش شده است تقاضا کرده اند که از سمتش کنار رود. اسناد نشان میدهد که گنلاگسن و خانمش یک شرکت خارجی را در سال ۲۰۰۷ در جزایر بریتش ویرجن خریداری کرده بودند.

در عین حال پارلمان اوکراین نیز خواهان تحقیقات تحقیقات در مورد شرکت روشن شدند که پیترو پورشینکو، رئیس جمهور آن کشور در سال ۲۰۱۴ در اوج جنگ ها در اوکراین در جزایر بریتش ویرجن، ایجاد کرده بود.

اسناد نشان میدهد که امیتا بچن، هنرپیشه نامور هند ریاست حداقل چهار شرکت انتقالات را که در سال ۱۹۹۳ در خارج ایجاد شده بود بر عهده دارد. همچنان از اشوری رای، هنرپیشه بالیوود و عروس بچن در این اسناد نام برده شده است که در سال ۲۰۰۵ ریاست یک شرکت خارجی را بر عهده داشت اما بعداً در سال ۲۰۰۸ این شرکت لغو شد.

امیتا بچن و آشوری رای
امیتا بچن و آشوری رای

آرون جیتلی، وزیر مالیه هند می گوید هر کسی که از فرصتی که سال گذشته حکومت ایجاد کرد، استفاده نکرده و دارایی خود را به ویژه در خارج از کشور ثبت نکرده است، حال بهایی زیادی را پرداخت خواهد کرد.

در میان سایر نام های افشا شده در این قضیه نام دو پسر و یک دختر نواز شریف صدراعظم پاکستان، موجود است که اسناد نشان می دهد آنان مالک یک خانه در لندن از طریق شرکت های خارجی می باشند.

گزارش صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG